23948sdkhjf

Ny tågmotor framme

Efter flera års utvecklingsarbete presenterar ABB en helt egendesignad tågmotor. Den nya motorn är anpassad för regionaltåg och den första i ett helt nytt motorkoncept.
Premiärvisningen i höstas på mässan InnoTrans i Berlin blev mycket uppmärksammad och i vår börjar lanseringen på allvar.

– Våra mål är högt satta. Med den egendesignade motorn kommer vi att nå nya kunder och nya marknader. Jag räknar med att våra leveranser av traktionsmotorer ska ha fördubblats inom några år, säger Hans Samuelsson , globalt ansvarig för traktionsmotorer vid ABB:s enhet Machines i Västerås.

Arbetet med att ta fram ett nytt motorkoncept ingår också som en del i den satsning ABB nu gör på den snabbt expanderande järnvägsmarknaden.

– Det känns bra att kunna bidra i det arbetet. Vi börjar med en motor i mellaneffektsområdet anpassad för regionaltåg. Men vårt koncept kommer snart att innehålla motorer för såväl tunnelbanetåg som snabbtåg och lok. Vi ska bli kompletta, säger Hans Samuelsson.

Den nya motorn för mellaneffektsområdet är helt nykonstruerad, både elektriskt och mekaniskt, för högre prestanda och bättre energieffektivitet.

– Dessutom är den moduluppbyggd så att den enkelt kan anpassas till olika kunders önskemål. Vi har även satsat på att skapa en mycket flexibel produktionsprocess för att ytterligare kunna korta leveranstiderna, säger Hans Samuelsson.

Vårens lansering av den nya motorn sammanfaller dessutom med ett 100-års jubileum för ASEA/ABB:s tågmotortillverkning. Det var år 1909 som ASEA levererade sina allra första motorer till ett lok för Statens Järnvägar.

FAKTA/nya tågmotorn
• ABB:s egen konstruktion
• Anpassad för regionaltågtrafik
• Moduluppbyggd för snabb anpassning till olika kundkrav
• Ny design, elektriskt och mekaniskt, för högre prestanda och bättre energieffektivitet
• Kompakt konstruktion – 10-20 lättare lättare än motsvarande motorer
(källa: ABB)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094