TUR ökade
Årets TUR-mässa i Göteborg lockade 53 000 besökare varav 20 000 besök under fackdagarna. Det är fyra procent upp jämfört med förra året.
- Fantastiskt glädjande. Det visar med eftertryck att reseintresset fortsätter att vara på topp och att framtidstron lever i turism-, rese och mötesbranschen, kommenterar mässgeneralen Per Magnusson.
Drygt 1 900 företag och organisationer från 103 länder och regioner ställde ut på årets mässa, som blev en stor kommersiell framgång. Flera tusen resor såldes direkt på mässgolvet.
- Enbart på BookTUR, där besökarna själv köper mässerbjudandena via terminaler inne på mässan, såldes ca 1 000 resor. Ytterligare 1000 resor såldes över disk av utställarna själva. Det har varit rusning efter resor hela helgen, säger Per Magnusson.
Mässbesökare köade under helgen till de tre torg där de rabatterade resorna kunde bokas. Det blev till och med så populärt att företag gick in och lade ut nya erbjudanden under helgen. I princip allt såldes slut. BookTUR blev en succé som defintivt återkommer nästa år.