23948sdkhjf

EU-miljoner till Sverige

Sverige får 228 miljoner kronor till infrastruktursatsningar genom EU:s krispaket. Pengarna går till vilande projekt i Göteborg och Malmö som nu kan börja byggas.
EU-kommissionens beslut om att via EU:s återhämtningsplan tilldela pengar till infrastruktur för att möta den ekonomiska krisen innebör att 500 miljoner euro kommer att betalas ut till infrastrukturprojekt i medlemsländerna. Sveriges del av kakan blir 22,2 miljoner euro eller litet drygt 228 miljoner kronor.
Av dessa EU-pengar ska 167,5 miljoner kronor gå till Partihallsförbindelsen i Göteborg och 60,5 miljoner kronor till Malmö Hamn.

– Det är ett välkommet besked som innebär mer pengar till svensk infrastruktur och som tydligt förbättrar kommunikationer och sätter svensk infrastruktur i ett europeiskt sammanhang, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson .

Beskedet kom under den just avslutade Transeuropeiska transportnätets (TEN-T) konferens i Neapel som EU-kommissionen, den italienska regeringen och det svenska ordförandeskapet i EU stått värd för. Mötet i Neapel har haft som syfte att starta en diskussion kring förändringar av TEN-T. Och i det arbetet har det svenska ordförandeskapet varit pådrivande.

Åsa Torstensson framhöll under konferensen vikten av att TEN-T utvecklas till att vara ett verktyg för att ställa om från dagens fossila transporter till hållbara transporter.

– Av miljö- och klimatskäl måste vi fasa ut fossila drivmedel. För att lyckas med detta måste tillgången till alternativa bränslen i Europa kraftigt öka. För detta krävs gemensamma standarder och enhetlig information. Här har EU en tydlig roll, säger Åsa Torstensson.

FAKTA/Partihallsförbindelen
En planerad vägförbindelse som ska knyta samman nuvarande E20 med riksväg 45 genom den så kallade Partihallsbron. Två nya vägmot kommer att byggas, Ånäsmotet vid E20 och Marieholmsmotet vid riksväg 45. Bygget var planerat att starta redan 2006 men sedan kom finanskris och lågkonjunktur emellan.

FAKTA/Malmö Hamn
EU-pengarna ska användas för att bygga ut Norra hamnen i Malmö till ett modernt och miljöanpassat logistikcenter. Hela projektet blir vid sidan av Öresundsbron och Citytunneln det största byggprojektet i Malmös historia.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063