Vinst i backande SJ
Trots lågkonjunktur, minskat resande och en lägre nettoomsättning för årets tredje kvartal så ökar resultatet rejält för SJ. Detta tack vare bolagets besparingsprogram.
– Trots en ihållande lågkonjunktur går det efter omständigheterna bra för SJ. Resandet minskar något men ligger fortfarande kvar på en hög nivå. Allt fler upptäcker tågets fördelar och valmöjligheter. SJ genomför sitt effektiviseringsprogram som ska vara klart vid utgången av 2010 och varaktigt sänka bolagets kostnader med 15 procent, motsvarande 650 miljoner kronor, säger SJ:s vd Jan Forsberg .
Priset på svenska tågbiljetter har sjunkit med 7 procent sedan 2005, enligt Statistiska centralbyrån, vilket är ett historiskt trendbrott. Mellan 1985 och 1995 ökade biljettpriset med hundra procent, och mellan 1995 och 2005 var ökningen 50 procent. Från 2005 fram till och med 2008 har priserna fallit med sju procent.
– SJ:s prismodell med rörliga priser introducerades 2004 och vi bedömer att modellen är den avgörande orsaken till prisfallet på tågbiljetter. En resa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg kostar idag i genomsnitt 50 procent mindre än vad den gjorde med det gamla fullpriset för fem år sedan. Vad som är ännu viktigare är att ingen betalar mer än tidigare men att fler än 80 procent av alla resenärer betalar betydligt mindre. Alla tjänar på en rörlig prismodell, säger Jan Forsberg.
Regeringens utredare Gunnar Malm har gett klartecken till höghastighetsspår i Sverige. Liksom i flera andra länder i Europa är tanken att Sverige skall få räls som medger tåghastigheter upp emot 320 kilometer i timmen.
– Inte sedan järnvägens begynnelse har vi stått inför ett så viktigt vägskäl i transportsektorn. Sverige kan skapa de bästa förutsättningarna för god ekonomisk tillväxt genom en robust transportförsörjning för resenärer och näringsliv genom nya investeringar i infrastruktur, stationer, terminaler och tåg som en aktiv del i ett transeuropeiskt nätverk, säger Jan Forsberg.