Miljard till Lidingöbanan
SL och Lidingö stad har efter många turer löst finsansieringsfrågan och enats om att rusta upp Lidingöbanan och koppla samman den med Spårväg City för omkring 1 miljard kronor.
En av stötestenarna med alla planer på att renovera Lidingöbanan har varit finansieringen. SL har länge krävt att Lidingö stad ska vara med och ta ett större ekonomiskt ansvar om de vill ha en renoverad spårtrafik ut till ön. Nu är den svåraste nöten knäckt – Lidingö stad ska investera 160 miljoner kronor plus mark i projektet vilket kommunalråd Paul Lindqvist anser vara en rimlig nivå.
I Lidingö stads åtagande ingår renovering av den gamla tågbron som också är den enda gång- och cykelvägen mellan fastlandet och ön, mark för uppbyggnad av depå vid Aga samt finansiering av en av spårvagnarna. Denna Lidingöfinansierade spårvagn ska målas som reklamvagn för Lidingö. SL kommer att svara för den omfattande ombyggnaden av spår, signalsystem, nya perronger och ska ansvara för inköp av nya spårvagnar.
Det finns dock många som kritiserar storsatsning på spårväg genom Stockholms centrala delar och kanske är det bäst att lägga in en brasklapp om vad hur spårvägsäventyret verkligen kommer att sluta. Men just nu blåser vindarna starkt för spårtrafik – så länge det finns pengar att investera i projekten.
Spårvagnarna i Stockholms city dog sotdöden allt eftersom tunnelbanan byggdes ut. När Sverige gick över till högertrafik 1967 lades alla linjer ner – utom Nockebybanan. Lidingöbanan, formellt en järnväg, tappade sin norra linje och den nuvarande södra har varit nedläggningshotad upprepade gånger under åren som gått. Och blir det ingen miljardsatsning som den nu beslutade är det sannolikt att hela Lidingöbanan skrotas.
För än är inte sista ordet sagt om hur det ska bli med de planerade spårförbindelserna mellan Stockholm och Lidingö: För att beslutet ska få bett krävs att landstingsfullmäktige och kommunalfullmäktige säger ja till miljardsatsningen. Just nu ser det ur politisk synvinkel ljust ut – inget av de inblandade partierna är fientliga till spårväg medan några hukar för de ekonomiska konsekvenserna.
Lidingöbanan har i dag runt 10 000 resenärer per dygn och klarar inte mycket mer. Om den nya banan byggs ökar kapaciteten väsentligt och det i sin tur innebär att planerna på att bygga ett nytt stort bostadsområde där AGA:s fabriker blir mer realistiska om kollektivtrafiken förstärks med en modern spårväg.