23948sdkhjf

Norrland vill ha nya spår

Folket efter Norrlandskusten är mycket positiva till bygget av den nya kustjärnvägen Botniabanan. Hela 86 procent vill ha den nya järnvägen, enligt en färsk undersökning.
I den senaste av totalt åtta mätningar sedan år 2000 når stödet för Botniabanan rekordhöjder. Hela 86 procent är positiva till projektet, vilket är en ökning med fem procent sedan förra mätningen som utförts av företaget Nollnionoll AB.

– Återigen bekräftar det den bild vi har; nämligen att människorna i området uppskattar den här satsningen. 86 procent är enastående bra siffror för att vara ett infrastrukturprojekt, säger Lennart Westberg , vd för Botniabanan AB.

Mest positiva återfinns i åldrarna 25-64 år (87 procent), bland yrkesverksamma (89 procent) och bland Örnsköldsviksbor (91 procent) medan kvinnor och män i princip är lika positiva.

– Örnsköldsvik sticker ut med sin höjning från 83 procent 2008 till 91 procent. Mätningens raket är dock Umeå som med nio procentenheter upp, hamnar på 88 procent. Noteras ska också att endast 2 av 100 är negativa, säger Jan Bergman , informationschef, Botniabanan AB.

Undersökningens andra ”huvudfråga” är hur de tror att tillkomsten av järnvägen kommer att påverka utvecklingen av Norrland. Hela 87 procent (85 procent 2008) tror att det följer en positiv utveckling i Botniabanans spår.

– Det tror vi är ett litet uttryck för framtidstron i regionen och det känns fantastiskt roligt, säger Lennart Westberg och Jan Bergman.

Liksom 2008 anser 79 procent av de tillfrågade att Botniabanan kommer att göra miljön bättre eller mycket bättre. Här kan det antas att den pågående miljö- och klimatdebatten har avspeglat sig i opinionsundersökningen. Här utmärker sig Örnsköldsvik igen med ett skutt från 81 till 87 procent. I sammanhanget kan nämnas att Botniabanan AB är nominerad till priset ”Årets Miljöföretag 2009”, instiftat av Tidningen 7 och kommunen, vilket offentliggörs vid en Företagarkväll i Örnsköldsvik i november. Uppenbarligen har det också gått fram att Botniabanan byggs för godstrafik (83procent) och till pendeltrafik inom regionen (85procent).

FAKTA/Hur undersökningen utförts
Exakt samma metod har använts sedan starten. Ett slumpmässigt urval av 1600 personer från Botniabanan AB:s ägarkommuner Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling och Umeå i åldrarna 18-75 år har svarat på frågorna. Undersökningen har genomförts av Nollnionoll AB och den är statistiskt säkerställd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079