Farsartad framgång
Quality Hotel Selma Lagerlöf i Sunne gjorde en storsatsning på att spela fars. Det gick hem i stugorna och hos bussresearrangöerna.
- Ja, efter att de första två månaderna konstaterar jag att satsningen har blivit en framgång. Mer än 70 procent av biljetterna är sålda, och hela projektet är i ekonomisk hamn med god marginal. Det är den största satsning vi har gjort, och fjärilarna i magen har varit mina ständiga följeslagare under hela hösten. Nu kan vi slappna av och glädjas åt att det var ett klokt beslut och rätt väg att gå.
Efterfrågan på biljetter och framgången med försäljningen har inte bara inneburit sålda biljetter. Det har även påverkat beläggning, omsättning och arbetstillfällen under oktober och november?
- Allt pekar på en beläggning som är 35 procent högre än föregående år, och ser vi till bemanningen jämfört med 2008, så har det tillkommit arbetstillfällen motsvarande åtta heltidstjänster under oktober/november.
Har ni lyckats få bussarna att komma till er?
- Jodå, vi har haft några busslaster med farsgäster. Vi var lite sent ute med kontraktet på farsen, för att kunna göra ett optimalt jobb med bussbolagen (slutet av april), så ur det perspektivet är vi väldigt nöjda med utfallet. Bland annat följande bussresearrangörer har besökt/bokat in grupper hos oss:
Uddevalla Omnibuss, Ramnäs Busstrafik, Götlundabuss, Norlings Busstrafik, Fellingsbro Buss och Taxi och Vikingbuss.