Kineser på plattformen
Måndag 2 november rullar Stockholms tunnelbana med MTR som ny entreprenör. En punklighets och städningsrevolution väntar under de kommande 100 dagarna, lovar MTR.
Därefter vidtar en grundlig städning av tunnelbanans sammanlagt 100 stationer. Klottret och skräpet ska bort inom de 100 dagar som MTR givit sig själva för att genomföra sin kulturrevolution av Stockholms och Sveriges mesta kollektivtrafiksystem. Punktlighetsmålet är skyhögt, 99,7 procent, precis som MTR:s tunnelbana i Hongkong! Om det målet ska uppnås inom de 100 dagarna återstår att se.
Torborg Chetkovich är vd för MTR Stockholm och därmed högsta chef för tunnelbanan. Hon passar dessutom på att fylla år samma dag som hennes bolag övertar driften. Övertagandet är dock noga förberett eftersom MTR haft drygt nio månader på sig att förebereda och organisera arbetet. Det största störningsmomentet i den processen var de överklaganden som Torborg Chetkovich förre arbetsgivare Veolias gjort i flera rättsliga led. För en månad sedan stod det slutligen klart att SL:s upphandling gått korrekt till sedan också Regeringsrätten sagt sitt.
Nu är allt klart för start och MTR kommer att köra tunnelbanan i ytterligare åtta år med chans till förlängning av kontraktet i ytterligare sex år. Det handlar om cirka 2,5 miljarder kronor om året som MTR får för att driva tunnelbanan, men i kontraktet finns också en klausul som ger entreprenören mer pengar vid framgångsrik drift upp till 150 miljoner kronor i bonus. Men det kan också bli avdrag om MTR skulle missa något.
Torborg Chetkovich är dock övertygad om att hennes bolag kommer att lyfta Stockholms tunnelbana till ännu högre popularitet än den redan åtnjuter hos stockholmarna. Förutom näst intill total punklighet och renhet ska också service och informationen bli vassare.