Norrland gillar SJ
Förra sommaren tog SJ över trafiken med nattåg till och från övre Norrland. Nu har resenärerna gett sin dom: Äntligen är tågen hela och rena.
– Det känns väldigt tillfredsställande. Vi tog över mitt i högsäsong och vårt mål var att erbjuda hela och rena vagnar och en bättre tidtabell. Nu har vi nått detta och nästa steg är att förbättra utbudet ombord, säger Björn Nilsson , vd för Norrlandståg.
Rikstrafiken har genomfört en kvalitetsundersökning bland Norrlandstågs resenärer där närmare 400 personer svarat på ett antal frågor. Kundnöjdheten har ökat avsevärt på drygt ett år.
– Hela järnvägsbranschen konkurrensutsätts nu och det är bra. Det märks inte minst på städsidan där vår nya underleverantör verkligen levererat. Jag vågar påstå att man idag kan gå barfota ombord utan att få grus under fötterna, säger Björn Nilsson.
En tidtabell bättre anpassad för resande till Stockholm var ett annat uttalat mål från SJ:s sida.
– Tidigare kom resenärerna till Stockholm klockan 07.00 och 11.00. Nu anländer våra två nattåg klockan 06.45 och 09.15 vilket ger resenärerna helt andra möjligheter att antingen delta i arbetsmöten eller få en heldag som turist i Stockholm. Vi har även startat direktlinje mellan Luleå och Umeå, säger Björn Nilsson.
Trots att Sverige är inne i en tung lågkonjunktur så ökar resandet med Norrlandståg. I somras sattes en extra avgång in under sju veckor. Det innebar resandeökningar med 30 procent och på helåret i år blir ökningen 10 procent.
– Det är rätt unikt med tanke på konjunkturen, säger Björn Nilsson.
Den största förbättringen upplever resenärerna på malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen. Sedan SJ tog över har kundnöjdheten ökat från 77 till 87 procent och idag är bara 3 procent av resenärerna direkt missnöjda. För två år sedan svarade 13 procent att de var det.
Nu går SJ ett steg vidare och förbättrar även matutbudet på Norrlandstågen.
– Vi jobbar hårt med att förbättra kvalitén. Det kommer att bli ett mer spännande och varierande utbud framöver, säger Björn Nilsson.