23948sdkhjf

Buss i plast sparar drivmedel

Genom att använda fiberarmerad plast i stället för stål i en långfärdsbuss, blir både bussen och bränslekostnaden lägre. Det konstaterar forskare på KTH.
En vanlig långfärdsbuss väger runt 18 ton. Genom att använda fiberarmerad plast i karossen istället för stål kan vikten sänkas med ett ton. Resultatet ger minskad bränsleförbrukning och en buss som blir cirka fem procent billigare, enligt forskare på KTH.

I det stora EU-projektet Litebus har forskare från ett antal universitet och företag i Europa sedan 2006 undersökt om det är möjligt att bygga lättare transportfordon för att uppnå EU:s mål om minskad bränsleförbrukning. Från Sverige är det forskarna Anna Hedlund-Åström och Magnus Burman från skolan för teknikvetenskap vid KTH som deltagit i arbetet, och ansvarat för deleb livscykelkostnadsberäkningar (LCC).

- Sett över en tidsperiod om 15 år blir lättviktsbussen av kompositmaterial runt 50 000 euro billigare. Detta eftersom den är lättare vilket i sin tur gör att bussen kräver lägre energiförbrukning. En viktsbesparing på chassi och kaross startar också en positiv viktspiral där man kan använda en mindre motor, lättare hjulupphängning, mer mera. Med kompositmaterial blir dessutom underhållskostnaden lägre, säger Magnus Burman.

Resultatet gäller för långfärdsbussar. Enligt Magnus Burman skulle ekonomin för stadsbussar bli ännu bättre.

- Eftersom det handlar om många täta start- och stoppmoment och luftmoståndet inte spelar någon roll, skulle stadsbussar av kompositmaterial kunna innebära ännu bättre besparingsmöjligheter, säger Magnus Burman.

Han tillägger att konstrutionslösningen är unik, och att de har utvecklat kompositbågar som bärande element med vägg och takpaneler i sandwichmaterial. Detta innebär få element som fogas samman genom limning vilket erbjuder möjlighet för rationell produktion.

Men bussen blir inte bara lättare, den är också rejält stryktålig enligt det rundslagningstest som genomfördes som avslutning i projektet.

- Det finns ett krockkrav på bussar, och det är detta rundslagningstest. Vi har nu visat att den här kompositbussen klarar detta med marginal, säger Magnus Burman.

De busstillverkare som deltagit i projektet, portugisiska Caetanobus, spanska Sunsundequi och italienska Mauri, kommer att använda kunskaperna och låta materialet användas i kommande busskonstruktioner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079