Nu krävs fasta priser på taxi
Alla oseriösa taxiföretag som skinnar utländska turister skadar den svenska besöksnäringen. Det menar Stockholm Visitors Board och SHR och efterlyser ett fastprissystem.
I Stockholm har problemet eskalerat och flera av de stora hotellen upplever frekvent obehagliga och hotfulla situationer som drabbar både personal och gäster. En enkät som SHR låtit genomföra bland Stockholmshotellen visar att de flesta har haft mer eller mindre omfattande problem med oseriösa friåkare. Flera av dem vittnar om att situationen i Stockholm är avsevärt värre än i andra världsstäder. Ingen annan stans är risken att som taxikund bli lurad så stor som här.
Flera hotell har till och med startat egna taxibolag för att garantera sina gäster att få åka med ett seriöst företag, säkert, med bra bilar och en juste prissättning. En kreativ lösning som dock vittnar om ett stort bakomliggande problem och som tränger vidare oseriösa aktörer till andra hotell.
Det finns mängder av exempel på resenärer som fått betala ockerpriser för olika sträckor. 2 000 kronor mellan city och Arlanda, 500 kronor mellan Hamngatan och Birger Jarlsgatan eller 1 200 kronor mellan city och Vasamuseet är några färska exempel. Vissa gäster frågar eller klagar i hotellreceptionen, där personalen då kan förklara och kanske kompensera kunden, men många åker hem med ett bittert reseminne.
De flesta hotell rekommenderar sina gäster att boka via de stora bolagens växlar eller hjälper gästerna att ringa efter taxi. Det hjälper dock inte alla dem som i tron att Stockholm är en säker stad går direkt ut på gatan och förväntar sig att hitta en seriös taxi, dem som kommer från Arlanda eller som tar en taxi på stan . Det hjälper inte heller alla dem som tar miste mellan exempelvis Taxi Stockholm och Taxi i Stockholm eller den uppsjö av andra firmor med namn som klingar likt de seriösa bolagens namn.
För våra medlemsföretag är situationen inte längre hållbar. De har fått nog av hot, otrivsam stämning utanför hotellet och svårigheterna att placera sina kunder hos en seriös åkare. Dessutom är det inte hållbart att låta frågan förbli olöst om Sverige ska kunna göra anspråk på att vara ett attraktivt resmål.
Taxi är ofta det första och det sista intrycket av en resa. Besökarna i Stockholm och andra svenska städer torde inte förvänta sig att Sverige spelar i bottendivisionen i detta avseende.
Vi sliter alla hårt för att göra Stockholm till en attraktiv stad för utländska och svenska turister, liksom andra städer och dess företag jobbar på sina håll.
Vi har fått nog av oseriösa friåkare på taximarknaden. Vi har fått nog av hot och trakasserier, ockerpriser och medvetet extra långa körningar, missnöjda gäster, företag som snyltar på andras renommé och all den badwill som en icke fungerande fri taximarknad medför. Vi skäms och tvingas leva med ryktet om Stockholm som en av världens mest oseriösa taxistäder.
Vi har inte svaret på hur den optimala lösningen skulle se ut, men ett fastprissystem borde kunna vara en lösning. Det är i alla händelser hög tid för en skyndsam översyn av taximarknaden och förslag till konstruktiva lösningar för att skapa en väl fungerande svensk taximarknad!
Vi som har skrivit under uppropet är:
Peter Lindqvist, VD Stockholm Visitors Board, Patrik Åström, ordförande regionförening SHR Stockholm och Mats Hulth, VD SHR. Vi representerar i detta sammanhang ett stort antal hotell och restauranger i Stockholm som delar den här uppfattningen.