Västtrafik svarar på KO-kritik
Nu har Västtrafik svarat på den svidande kritik som riktats mot trafikhuvudmannen från Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om bristande information vid köp av resor.
– Vi har lyssnat på KO-kritiken och tagit fram en förbättrad folder som ska delas ut när man köper sin kontoladdning för första gången eller när man laddar om den. Foldern innehåller bland annat priser för vad det kostar att åka inom en zon och mellan zoner, säger Ville Mark , chef för Västtrafiks marknadskommunikation.
Sedan tidigare kan resenären få prisinformation genom att gå in på Västtrafiks reseplanerare i mobilen eller på webben. Det går även att ringa Västtrafiks kundservice för att få pris på en resa. Den nya foldern tar även upp zonindelningen och kilometerpriset.
Nära samarbete
Arbetet med Västtrafiks yttrande har gjorts i nära samarbete med Konsumentverkets rättsenhet. Bakgrunden till Konsumentverkets brev till Västtrafik är flera anmälningar från allmänheten när det gäller otydlig prisinformation om kontoladdningen.
– Minimikravet är att vi ska uppfylla lagens bokstav, men det är våra resenärer som ska avgöra om vi har lyckats i vår prisinformation, säger Ville Mark.
Enligt bestämmelserna i prisinformationslagen anser Västtrafik att det är tillräckligt att informera om hur priset beräknas, eftersom prismodellen bygger på avståndsbaserat pris.?KO har prövat ett liknande ärende för Västernorrlands länstrafik som ledde till att man införde kompletterande information på sin hemsida. I Västernorrland får resenären prisinformation vid köp av reskort, vilket Västtrafik också kommer att satsa hårdare på.
Enkelbiljett SMS
Priserna på Västtrafiks populära SMS-biljetter sitter sedan tidigare uppe i Västtrafiks väderskydd.
– SMS-biljetternas prisinformation har funnits i väderskydden sedan i våras, så där var det nog en missuppfattning att Konsumentverket kritiserade oss för bristande prisinformation, säger Ville Mark.