23948sdkhjf

Hälften av tonåringarna osynliga

Bara hälften av 13-17-åringarna bär reflexer när de är ute i höstmörkret. Det gör dem i praktiken osynliga i trafiken vilket Trygg-Hansa slår larm om.
Var femte förälder i Trygg-Hansas undersökning uppger att deras barn, som är mellan 0 och 17 år, aldrig använder reflex. De flesta verkar vara mer måna om sina barn när de är yngre. 84 procent uppger att deras 0-2-åringar har reflex. Användandet är som högst bland 6-8-åringar, där 91 procent av föräldrarna uppger att barnen har reflex. Men när barnen går in i tonåren förändras siffrorna drastiskt. Bland 9-12-åringarna används reflex av 84 procent, medan bara 50 procent av 13-15-åringarna och 48 procent av 16-17-åringarna gör det, enligt föräldrarna i undersökningen.

– Tonåringar är ute mer i trafiken än små barn, därför är det extra alarmerande att användandet bland dem är så lågt. Men att ha reflex när man är tonåring upplevs nog tyvärr som lite töntigt, säger Björn Sporrong , produktansvarig för barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Effektiv olycksfallsförsäkring
Försäkringsbolaget försökte vända fredagen den 13 november till en turdag. Under dagen delade Trygg-Hansa ut 40 000 reflexer på nio orter i landet: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro, Växjö, Sundsvall, Umeå och Visby.

– Reflexen är en oerhört billig och effektiv olycksfallsförsäkring. Kan vår insats rädda en enda person från att skadas i trafiken har vi lyckats, säger Rickard Gustafson , vd för Trygg-Hansa.

Sedan knappt fem år tillbaka får dessutom alla förskolebarn reflexvästar av försäkringsbolaget. Hittills har Trygg-Hansa delat ut en halv miljon västar.
Med reflexens hjälp syns du i stadstrafiken på fyra till sex gånger så långt håll jämfört med om du inte bär reflex. Om du är klädd i mörka kläder syns du på 20-30 meters håll av en förare som har halvljuset tänt. Ljusa kläder gör att du syns på 60 meters avstånd, medan en reflex gör dig synlig på 125 meters håll. En förare som har helljuset tänt ser en reflex på 400 meters avstånd.

Allvarliga skador
En bil som håller en hastighet av 50 km/h har en stoppsträcka på 27 meter. Vid 70 km/h ökar sträckan till 47 meter. Vid regn eller halka kan stoppsträckan bli upp till fyra gånger längre. Att bilar är hårda och människor mjuka är en gammal sanning som fortfarande gäller.

– En gångtrafikant som blir påkörd av en bil skadas oftast allvarligt. Vid högre hastighet ökar förstås risken för dödliga skador. Man måste vara mycket medveten om att det är svårt för en bilist att upptäcka en person utan reflexer, speciellt på vintern när det är mörkt under stora delar av dygnet, säger Björn Sporrong.

De senaste tio åren har mellan 45 och 80 gående dödats i trafiken varje år. Antalet svårt skadade gångtrafikanter uppgick årligen till mellan 280 och 377 personer under samma period, visar siffror från Vägverket. 40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt. Risken att bli påkörd och dödad i trafiken är tre gånger större i mörker än i dagsljus.

FAKTA/Så gjordes undersökningen:
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde YouGov Zapera 1 080 intervjuer med svenska barnfamiljer med barn under 18 år i oktober 2009.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079