23948sdkhjf

Kollektivtrafiken måste reformeras

Det råder enighet om de grundläggande principerna för framtidens kollektivtrafik. Det visade sig vid en utfrågning som Riksdagens Trafikutskott nyligen genomförde.
Riksdagens Trafikutskott genomförde en öppen utfrågning torsdag 5 november med rubriken ”En attraktiv kollektivtrafik – Vägen dit?”. Det visade sig att det råder enighet om grundläggande principer för framtidens kollektivtrafik.

Avstampen för utfrågningen utgjordes av Ulf Lundins Utredning om en ny kollektivtrafiklag. Ulf Lundin var därför förste talare vid utfrågningen. I övrigt medverkade som talare Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, Stenerik Ringqvist, kollektivtrafikexpert och RTM konsult, Margareta Friman, universitetslektor Karlstads Universitet, Anna Grönlund, Förbundsdirektör Bussbranschens Riksförbund, Henrik Dagnäs, vice vd Swebus och ledamot av Bussbranschens Riksförbunds styrelse.

Ulf Lundin säger att han uppfattar att Trafikutskottets ledamöter tyckte att det var en värdefull dag.

– Det verkar också finnas en stor enighet om vissa grundläggande principer. En vilja finns att se till att förändringar kommer till stånd. Man vill utnyttja marknadens drivkrafter på ett bättre sätt än vad som är fallet idag. I det ligger också att utnyttja de kommersiella företagens entreprenörskap, deras innovationsförmåga att utveckla reseprodukter, säger Ulf Lundin .

Anna Grönlund tycker att det var roligt att se att det finns så stort intresse för dessa frågor. Det var många personer som var åhörare vid utfrågningen. Det visar att kollektivtrafiken engagerar många.

– Jag hoppas nu att regeringen tar ett rejält steg i den av Lundin föreslagna riktningen, säger Anna Grönlund .

Charlotte Wäreborn Schultz säger att hon uppskattar att Trafikutskottet tog det här initiativet och att hon tycker det var roligt att det var så många åhörare och att det var bra anföranden.

– Jag uppfattar, utgående från de olika anförandena och de frågor och kommentarer som lämnades, att det finns ett stort stöd för den av Svensk Kollektivtrafik föreslagna Affärsmodellen som är ett alternativ till Lundins förslag. Affärsmodellen skapar förutsättningar för ett sammanhållet kollektivtrafiksystem på ett betydligt bättre sätt än Lundins förslag, säger Charlotte Wäreborn Schultz .

Den fortsatta processen innebär att regeringen ska lägga en proposition i ärendet på riksdagens bord under mars månad 2010. Riksdagen fattar sedan beslut på försommaren 2010.

Text: Göran Forssén

Läs mer om Trafikutskottets utfrågning i TRAFIKFORUM nr 9 som utkommer i slutet av november!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078