Succé för Värmlandsfärdtjänst
Den nya länsfärdtjänsten i Värmland har blivit en riktig framgångssaga. Länsfärdtjänsten blir effektivare billigare och bättre, enligt Lars Bull, vd Värmlandstrafik.
Lars Bull menar att Värmlandstrafik i och med detta gjort ett banbrytande utvecklingsarbete på färdtjänstsidan trots att största kommunen Karlstad inte är med i samarbetet.
– Värmland och Värmlandstrafik är på framkant i landet i de här frågorna. Att klara användbarhetsmålet är högt prioriterat för oss. Vi tycker att vi har kommit fram till en bra lösning. Det är bra för de som ska åka färdtjänst att så många kommuner valt att ställa upp på den lösningen, säger Lars Bull.
Användbar för alla
Värmlandstrafik har fått i uppdrag av ägarna landstinget och kommunerna att göra kollektivtrafiken användbar för alla. Det gäller även funktionshindrade personer.
– Vi har investerat mycket pengar i nya tåg som är fullt anpassade för funktionshindrade. Dessutom trafikerar vi våra största linjer till och från Karlstad med särskilda minibussar som också är helt anpassade för funktionshindrade. Dessa linjer kallas servicelinjer, eftersom servicen här är högre ombord än i den ordinarie kollektivtrafiken. Bland annat är det nästan alltid samma förare som kör. Servicelinjerna är bara till för färdtjänstresenärer samt resenärer till och från sjukvården. De här bägge färdsätten kompletterar vi sedan med taxi, där det inte finns några andra förbindelser, säger Torbjörn Danielsson , chef för Värmlandstrafiks avdelning Resetjänsten.
Nya gemensamma regler
För att nå målet att skapa ett helhetsomfattande bra trafiksystem som är till för alla har Värmlandstrafik anpassat reglerna för den särskilda kollektivtrafiken, färdtjänsten. Anpassningen innebär att 14 av kommunerna i länet nu får lika regler för resandet. Det är därför det kallas länsfärdtjänst.
Här är några exempel från de nya reglerna:
Den brukare som är berättigad till färdtjänst kommer att kunna åka särskild kollektivtrafik, färdtjänst, inom hela Värmlands läns och dessutom tre mil in i angränsande län (eller Norge).
Brukaren kan köpa ett Länskort Plus. Ett månadskort som gäller för resor med taxi samt även på den ordinarie kollektivtrafiken. Det är lämpligt exempelvis för den som reser till och från arbetet med färdtjänst. Brukaren kan också ta med en ledsagare gratis på den ordinarie kollektivtrafiken. En
hjälpreda som kan hjälpa henne eller honom, så det går att åka med denna trafik.
Ordinarie kollektivtrafiken billigare
För en färdtjänstresenär blir det betydligt billigare att resa med den ordinarie kollektivtrafiken, det vill säga Värmlandstrafiks tåg, bussar eller servicelinjer.
– Detta gäller oavsett om han eller hon reser hela sträckan med den ordinarie kollektivtrafiken eller bara delar av den. Vi på Resetjänsten hjälper till med att beställa anslutningstaxi fram till hållplats. Anslutningsresan är gratis, säger Torbjörn Danielsson.
Information till brukarna
Den gemensamma länsfärdtjänsten börjar gälla den 1 januari 2010.
– Vi kommer nu att gå ut med information till alla våra brukare om de nya reglerna, säger Torbjörn Danielsson.
Broschyren med reglerna skickas ut så fort vi hunnit trycka den.
– Nästa steg blir att vi får en total samordning även med landstingets patientresor. Tanken är att det ska ske från år 2011, säger Lars Bull.