23948sdkhjf

Fortsatt pengalöst i Malmö

Det blir även i fortsättningen kontantstopp på alla bussar i Malmö stadstrafik på kvällar och nätter på grund av bråk och hot. Det har Arbetsmiljöverket bestämt.
Upprepade hot och rånförsök som gjort Malmös bussförare osäkra under kvällar och nätter ligger bakom beslutet att förlänga kontantstoppet på nätterna. Beslutet togs av Arbetsmiljöverket efter ett möte med Skånetrafiken och dess entreprenörer. Arbetsmiljöverket beslut innebär kontantstoppet för stadsbusstrafiken i Malmö kvarstår tills vidare. De tider som är kontntlösa är mellan kl. 20.00 och 04.00. Vidare kommer ett kontantstopp i hela Skåne på både regionbuss och stadsbuss att införas senast den 1 juni 2011.

När det tillfälliga kontantstoppet kan vara hävt blir det fortsatta förhandlingar om. Nytt mötesdatum är satt till den 7 december. Detta innebär att man som resenär måste välja alternativ att betala sin resa under perioden då kontantstopp råder. Nedan följer enlista med de kontantlösa möjligheter som finns att tillgå i dag:

*Jojokort med reskassa
*Jojokort med period
*Biljett i mobil
*Gamla rabatt- och periodkort

– Servicegraden gentemot våra kunder påverkas naturligtvis av kontantstoppet och våra kunder i Malmö stadsbusstrafik kan nu ej betala kontant kvällstid, samtidigt är det viktigt att förarna känner sig trygga i sin arbetsmiljö. Jag kan inte med ord beskriva hur illa jag tycker om situationen att yngre småtjuvar ska få fördärva för både kund och personal, säger Göran Lundblad , trafikchef på Skånetrafiken.

Skånetrafiken kommer de närmaste dagarna att påskynda arbetet med att öka möjligheten att köpa Jojokort med reskassa, allt för att kunderna ska drabbas så lite som möjligt.

– Vi kommer att behålla våra mobila Jojo-center och vi ökar antalet återförsäljare och ombud i Malmö. Vi har även andra åtgärder som vi successivt kommer att införa för att minska kontanter, säger Peyman Sabet försäljningschef på Skånetrafiken.

Viktigt att påpeka är att man fortsättningsvis måste ha giltig färdbiljett när man reser, oavsett tidpunkt.

– Vi bedriver trafik som i hela Skåne omsätter drygt 3 miljarder kronor per år. Om inte alla betalar för sin resa innebär det att Skånetrafiken inte kan utöka och bibehålla nuvarande servicegrad. Merparten av biljettintäkterna går ju också till att betala förarnas löner, säger Göran Lundblad.

Senast 1 juni 2011 ska alla region- och stadsbussar runt om i Skåne vara kontantfria. Skånetrafiken har en rad åtgärder som de nu kommer att sätta sig ner och diskutera med entreprenörerna för att uppfylla detta mål.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063