Ny vätgasbuss i Hamburg
Hamburger Hochbahn skaffar tio nya bränslecelldrivna bussar för sin stadstrafik. Mercedes-Benz levererar och flera andra är med och finansierar.
Målet över allt inom den europeiska kollektivtrafiken är att få ner utsläpp som påverkar klimat och miljö så långt det är möjligt. Genom att använda vätgas som energikälla för att generera el som sedan driver till exempel en bussmotor blir utsläppen lika med noll: Vätgasen producerar energi genom en elektrokemisk reaktion mellan vätgas och syrgas – ut kommer visserligen litet rök, men det är totalt ofarlig vattenånga. Så blir det med nya Mercedes-Benz Citaro FuelCell Hybrid (bilden) som puffar ut ren vattenånga baktill.
Problemet med tekniken är att bussar och andra fordon som byggs med bränsleceller blir oerhört dyra och att det är svårt att få fram drivmedlet – vätgas. Det är vare sig enkelt eller billigt att tillverka den lättflyktiga gasen och att därefter distribuera den är lika knepigt det. När det gäller Hamburg har svenska Vattenfall gått in och garanterat leveranser av den vätgas som behövs för driften av stadens vätgasdrivna bussar.
I Hamburg har stadens myndigheter bestämt sig att satsa på bränslecellbussar i stor skala framöver. Den första generationens bussar har redan rullat i flera år och då visade det sig att driftskostnaderna blev väsentligt högre än vad som gäller för konventionell dieseldrift. Med den nya bussmodellen från Mercedes-Benz ska kostnaderna närma sig dieselnivån genom att fordonet är betydligt bränslesnålare och dessutom lättare än sin föregångare.
Läs mer om bränsleceller i TRAFIKFORUM nr 10 som utkommer i mitten av december!