23948sdkhjf

Turismkonvent i åre

Jämtland och Härjedalen är ett av norra Europas mest attraktiva områden för turism.  Frågan är hur regionen kan utveckla det än mer? Det ska diskuteras på ett nytt turismkonvent i Åre, World Mountain Turism Convent.

Turismen i Jämtlands län omsätter över 3,3 miljarder kronor om året och är den bransch som i den globala konjunktursvackan står sig i särklass starkare än andra näringar. Med anledning av detta arrangeras i år under två dagar, 18-19 november, för första gången ett seminarium för att diskutera och inspireras av just den här turismen.

World Mountain Tourism Convention är tänkt att bli ett årligt återkommande konvent där besöksnäringens alla organisationer och intressenter möts för att få ta till sig de senaste nyheterna och trenderna inom turismen.

- Vi har ett riktigt spännande program i år. Första dagen hör vi Björn Mashur som har många års erfarenhet - både av att vinna stora nationella och internationella vetenskapliga och andra kongresser till Sverige. Han ska berätta om hur mötesindustrin fungerar. Han menar att man bara i Åre kommer att omsätta 100 miljoner mer - per år - på möten. Tänk om vi till att börja med kan ta åt oss några procent av det, säger Patrik Jemteborn på Jämtland Härjedalen Turism.

Den andra dagen kommer föreläsarna att fokusera på hur man ska göra Jämtland och Härjedalen valbar. Fredrik Karlsson och Annika Fredriksson från Vinter kommunikationsbyrå, föreläser om Jämtland och Härjedalens kommunikationsplattform.

-Varje dag fattas mängder av beslut om vart man ska åka på semester, var man ska investera, vart man ska åka på nästa möte, var man ska plugga, var man vill leva sitt liv. Det är då våra målgrupper ska tänka på och välja Jämtland Härjedalen. Platsmarknadsföring är ett nytt område och bygger på andra principer än traditionell kommunikation, menar Annika Fredriksson, varumärkesstrateg på Vinter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078