Projekt att locka tyska turister
Nyligen var ett antal sörmländska turistförtetagare i tyska Zell för att visa upp sina upplevelser, allt för att locka tyska turister till Sörmland.
- Vi har i projektet arbetat för att ta fram paket anpassade för tyska marknaden. Nu var det dags att skapa framtida affärer och få fler turister att komma till Sörmland”, säger Pernilla Nordström, projektansvarig på Sörmlands turismutveckling AB.
Med på resan fanns representanter för: Hantverksgruppen Sörmland, Skeppsta Hytta, Låsta rum & frukost, Yxtaholms Slott, Tina of Sweden, Husby-Oppunda Sockenförening, Sörmlands turismutveckling AB, Ceterus Ekonomi AB.
Bakgrunden är att på initiativ av Sörmlands turismutveckling AB har i fyra omgångar projektet Open House Sörmland drivits. Open House Sörmland har varit ett tillväxtprojekt riktat till kvinnor som driver eller vill starta företag inom besöksnäringen i Sörmland. Syftet har varit att främja kontakten mellan svenska och tyska företag inom besöksnäringen och skapa nya marknads- och försäljningskanaler. Open House Sörmland har ingått i Kvinnors företagande stärker Sverige och i november avslutades den sista projektomgången.
I april genomfördes ett ”Open House Sörmland”, en tredagars rundtur i Sörmland, för att visa upp de företag och verksamheter som var med i projektet. Vid resan deltog ett 20-tal representanter både från rese- och besöksnäringen i Tyskland. I augusti fick sedan deltagarna i projektet en inbjudan från företagarföreningen i Zell att komma och resa runt och besöka deras företag samt att ställa ut på adventsmarknaden 6 december. Ett erbjudande som alltså några av företagarna i Sörmland nappade på.