Nya spårbilen till Köpenhamn
Linköpingsföretaget Beamways splitter nya spårbilsmodell som visats i Malmö kommer också att visas upp på COP15 i Köpenhamn lördag 12 december.
– Det är en stor ära för oss att vara representerade på COP15, Vi tror att vår modell kan bidra till att öka förståelsen hos deltagarna i klimatkonferensen för hur spårtaxi fungerar och vilka utsläppsreduktioner ett införande av spårtaxi kan medföra, säger Bengt Gustafsson , vd på Beamways.
FAKTA/Spårbilar
Spårbilar eller som de ibland kallas, spårtaxi, är ett nytt och ännu i det närmaste oprövat sätt att utföra lokala persontransporter i städer. Spårbilen förenar bekvämligheten och reshastigheten hos bilen med miljöfördelarna hos kollektivtrafik. Spårbilar finns med fordon i personbilsstorlek som färdas automatiskt längs upphöjda banor. Spårbilen reser punkt till punkt utan att stanna på vägen och delar bara kabin med övriga i ditt sällskap. Spårbilarna står inne på stationerna, det finns inga tidtabeller, hållplatsstopp eller byten. Alla passagerare är garanterade sittplats och det finns plats för bagage, barnvagnar, rullstolar och cyklar. Det finns flera aktörer som bearbetar den svenska marknaden, längst fram är sydkoreanska Vectus som har en fullskalig testbana i Uppsala. En statlig utredning stöder byggandet av ett pilotsystem med spårbilar någon stans i Sverige, men ännu finns inga skarpa beslut.
FAKTA/Beamways
Beamways AB är ett privatägt företag i Linköping. Beamways spårbilskoncept har hittills utvecklats under cirka tre år. Beamways är inne i en utvärderingsfas där olika studier som ska verifiera spårbilssystemets genomförbarhet utförs. Konceptets principer har också patentsökts. Efter denna period kommer Beamways att behöva ytterligare kapital för att bygga den testbana som behövs för att slutgiltigt verifiera spårtaxikonstruktionen. Parallellt med det tekniska arbetet engagerar sig Beamways i informationsverksamhet, spårbilsstudier och forskning, samt utför marknadsaktiviteter.