23948sdkhjf

Allt på webben

I samband med klimatmötet i Köpenhamn, passar Visit Österlen Turistbyrå på att komma med ett utspel, som innebär att turistbyrån inte kommer att producera ytterligare tryckt turistinformation. Allt blir på webben i fortsättningen.

- Tillsammans med Infab har vi under flera år producerat en, av gästerna, väldigt uppskattad turistkarta över Österlen och Ystad. Vi har även tagit fram fysiska turistguider och foldrar. Det är slut med det nu. Från och med nu lägger vi i stället alla våra resurser på Internet och den virtuella världen. Visitkort kommer vi däremot trycka nya, när de gamla tagit slut, säger Joachim Orrenius, VD och turismansvarig på Visit Österlen Turistbyrå.

Beslutet har vuxit fram i takt med att allt fler söker turistinformation och turistinspiration via internet och har även strategiska och ekonomiska aspekter.

- Nu när världens miljökämpar träffas i Köpenhamn, tyckte jag det var en lämplig tidpunkt att kommunicera detta. Jag inser givetvis att vårt beslut har en extremt liten global miljöpåverkan, men det är vårt lilla bidrag och en signal till omvärlden. Som turistbyrå blir vi formligen dränkta av tryckt material, som ska spridas till destinationens gäster. Jag blir galen av att kånka in alla kartor, guider och broschyrer i början av säsongen, för att i slutet av säsongen packa in i bilen och köra iväg överblivet eller inaktuellt material till pappersåtervinningen. Ett vansinnigt resursslöseri. Vi kommer därför med en utmaning. Vilka av Sveriges turistbyråer gör som vi, och hänger med fullt ut i den virtuella världen, för att därigenom göra en liten insats för världens miljö, frågar Joachim Orrenius.

Fokus ligger nu på bygget av destinationens nya turistwebb. Ett projekt som är delfinansierat av Länsstyrelsen i Skåne.
- Under flera års tid har vi arbetat för att skapa en virtuell turistbyrå för sydöstra Sverige. Glädjande att ha Länsstyrelsen i ryggen, när vi nu under vintern, börjar arbetet med bygget av den nya webben. Ett kalendarium kommer att ha en central funktion på den nya webben, där alla aktörer inom turist- och mötesindustrin i Ystad, Simrishamn och Tomelilla, själva kommer att kunna lägga in sina aktiviteter och evenemang. Givetvis utan kostnad. De större evenemangen kommer vi själva att komplettera med. I vår evenemangskalender kommer gästen därför att hitta ett, i det närmaste, komplett kalendarium över hela Ystad-Österlenregionen. Allt från loppisar och utställningar, till konstrundan och handbollsmatcher i Ystad, säger Joachim Orrenius.
Visit Österlen är en regional turistorganisation som ingår i Visit Skåne AB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063