23948sdkhjf

Busslink tappar Norrtälje

Busslink tappar sin Norrtäljetrafik för SL – det beslutades vid SL:s styrelsemöte tisdag 15 december. Avtalet sägs upp och ny upphandling ska inledas.
Det blev ingen nåd för fakturafuskande Busslink på SL:s styrelsemöte den 15 december. Där avhandlades bland annat revisionen av Busslinks Norrtäljetrafik som visar på stora brister hos Busslink i Norrtälje, så stora att SL säger upp trafikavtalet och startar processen för ny upphandling. Den pågående revisionen av Busslinks i Norrtälje visar på så allvarliga brister i planering och uppföljning att SL:s styrelse gav SL:s vd i uppdrag att säga upp avtalet och inleda en ny upphandling av trafiken i Norrtälje så snart som möjligt.

– Revisionen av Busslink fortsätter, men redan nu kan sådana brister konstateras att vi idag beslutat att säga upp avtalet. Vi måste kunna lita på att entreprenörerna har ordning och reda, och det har inte Busslink i Norrtälje, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm .

Bland annat har cirka 100 icke genomförda turer fakturerats SL och 80 procent av analyserade extraturer har inte loggats in i systemet Buss-PC.
SL kommer att kraftigt förstärka sin organisation för uppföljning av busstrafikavtalen. Dessutom kommer introduktionen av Buss-PC att forceras och krav ställas på att all extratrafik ska loggas in i Buss-PC för att betalning ska ske.

Busslink ger inte upp Norrtälje
Trots braksmällen i Norrtälje ser Busslink ser positivt på en ny upphandling – detta efter den självrevision som KPMG gjort åt bussbolaget. I samband med att skandalen med de falska fakturorna för tilltäggstrafik inom bland annat trafikområde Norrtälje tillsatte Busslinke en egen revision av en extern aktör – KPMG. Så här skriver bussbolaget om revisionens resultat i ett pressmedelande:

”KPMG har idag (15 december, red. anm.) presenterat sin externa revision av Busslinks fakturering för extra trafik i Norrtäljeområdet. Rapporten visar att det ej förekommit några systematiska felaktigheter i rapporteringen till SL. KPMG verifierar därmed även Busslinks internrevision som presenterades för SL i början av oktober 2009. SL:s styrelse har samtidigt beslutat att göra en ny upphandling av kontraktet för Norrtälje.”

– Det är ett viktigt besked att det inte förekommit några avsiktliga felaktigheter i vår fakturering. Att SL nu väljer att upphandla trafiken i Norrtälje är naturligt. Kontraktet är ett tillsvidare kontrakt med 15 månaders uppsägningstid. Busslinks verksamhet i Norrtälje har den högsta kundnöjdheten i Stockholm. 85 procent av de som reser med oss är nöjda eller mycket nöjda. Vi i Busslink kommer att göra alltför att vinna tillbaka kontraktet med nya säkerställda rutiner och med samma höga kvalitet, säger Martin Hägglund , Busslinks trafikdirektör.

Busslink ser sedan början av oktober över och ändrar rutinerna för kontroll och uppföljning av faktureringen. Busslink och SL har även beslutat om att förbättra rutinerna för rapportering och kontroll av extratrafiken, i första hand genom att använda SL:s BussPC system. Detta skulle innebära att Busslink får betalt för de turer som registreras som extratur i systemet. Registreringen sköts av föraren och det går i efterhand att kontrollera om bussen kört den aktuella sträckan.

– Detta är en bra utveckling och ger samtidigt Busslink och SL en möjlighet att följa produktionen utifrån samma data, säger Martin Hägglund.

Totalt under perioden augusti 2008 till september 2009 har Busslink utfört 302 820 avgångar i Norrtälje. 207 turer är felaktigt fakturerade och 226 turer är utförda men ej fakturerade.

– Felfaktureringarna är förhållandevis få till antalet, men varje felaktig faktura är en för mycket säger Martin Hägglund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063