Upp till bevis
Bussbranschen står inför ett gigantiskt rekryteringsbehov de närmaste åren. Nu är det dags för en sänkning av körkortsåldern från 21 till 18 år. Mycket talar för att det kommer en proposition i vår om detta vilket bussbranschen välkomnar.
Bakom kraven på en sänkt körkortsålder står en enig kollektivtrafikbransch - arbetsgivar- och branschorganisationer, fackföreningar och offentliga beställare. Rekryteringsbehovet av nya och yngre förare är stort och reformen är angelägen för buss- och taxi branschen. Inte minst mot bakgrund av den höga medelåldern för bussförarna. I dag är en tredjedel av bussförare över 55 år. För att upprätthålla dagens kollektivtrafik krävs minst 2 500 nya bussförare per år. Ska kollektivtrafiken kunna fördubblas krävs att ungdomar ser bussföraryrket som en framtidsbransch och får en direkt väg in till yrket.
- Genom en sänkning av körkortsåldern kan en gymnasieutbildning införas, fortsätter Anna Grönlund. Därigenom kan branschen säkerställa att framtidens fördubblade kollektivtrafik har tillräckligt många välutbildade förare. Förhoppningsvis kommer det skapas en särskild persontransportutbildning i gymnasiet, som utbildar bussförare till ett ansvarsfullt serviceyrke.
Eftersom bussföraren har ansvar för bussen och framför allt passagerarnas säkerhet under körningen är trafiksäkerheten a och o. Därför är det viktigt att körutbildningen är omfattande och ger tid för övning. Genom en gymnasieutbildning får de blivande bussförarna en större körvana och blir därmed trafiksäkra. Detta visar positiva erfarenheter från Finland och Tyskland, som redan genomfört en sänkning av körkortsåldern.
- Idag är ungdomsarbetslösheten en av de stora utmaningarna för samhället och näringslivet att lösa, påpekar Anna Grönlund. Ungdomsarbetslösheten i Sverige är i dag drygt 25 procent - en av EU:s högsta ungdomsarbetslöshetssiffror - och risken är stor att den kommer vara 35 procent om ett år. Den framtida arbetsmarknaden för bussförare är god, framför allt i storstäderna. Under de närmaste tio åren kommer behovet av nyrekrytering av bussförare öka genom satsningar på kollektivtrafiken och stora pensionsavgångar. En sänkning av körkortsåldern är därför en angelägen en fråga för riksdagen. Ju tidigare sänkningen genomföras desto mer kan bussbranschen bidra till minskning av ungdomsarbetslösheten.