Busslink städar i Norrtälje
Efter fakturaskandalen byter nu Busslinks ut hela ledningen för Busslink Norrtälje. Men ingen blir av med jobbet, säger Anders Lundström, vd för Busslink, till rt-forum.com.
– Det kommer en ny chef till Norrtälje medan den gamle Norrtäljechefen får ett viktigt uppdrag med att avsluta vår Nyköpingstrafik, säger Anders Lundström . Ingen skugga ska falla över honom men det krävs nya takter och ny ork för att ta tag i den här situationen och kämpa vidare.
Anders Lundström har haft en tuff tid sedan det uppdagades att Busslinks trafikområde Norrtälje utfört privat busstrafik och låtit SL och skattebetalarna stå för notan. Bland annat användes en SL-buss för att skjutsa gäster till ett privat födelsedagskalas som arrangerades av Busslink-medarbetare. Detta har rapporterats i såväl de stora rikstidningarna som i lokal- och branschpress.
– Jag och framför allt organisationen har mått bättre, det är inte roligt att förekomma i media på det sätt som skett under de senaste veckorna, säger Anders Lundström. Det är jättetråkigt att just trafikområde Norrtälje som har flest nöjda kunder har drabbats av det här.
Hur gick det till när en av bussarna användes i samband med ett födelsedagskalas?
– I det fallet gick det till så att bussen planerades i vårt system som behov av förstärkning på linjen mellan Norrtälje och Tekniska Högskolan, säger Anders Lundström. Behovet i det här fallet hade uppstått för att de skulle åka till en fest. Detta var naturligtvis helt fel i sig, våra bussar får absolut inte användas på det sättet! Att någon av våra medarbetare satt upp detta som en förstärkningstur på den här busslinjen mellan Norrtälje och Stockholm för att dölja det verkliga syftet med bussturen är ytterligare ett fel. I det här fallet har medarbetare agerat så att de kunde använda en buss privat utan att vi skulle kunna upptäcka det. Detta är både idioti och dumheter! Det är ett sätt att agera som vi inte kan acceptera inom Busslink.
Enligt Anders Lundström är detta dock en enskild händelse där någon eller några enskilda Busslink-medarbetare medvetet försökt bluffa. Att det förekommit andra oegentligheter i Busslinks faktureringar till SL är också uppenbart, men där har det inte rört sig om avsiktliga fel. Det är i alla fall vad Anders Lundström bedyrar och han får stöd av den genomgång som KPMG gjort av företagets faktureringar och administration flera år tillbaka i tiden – på uppdrag av Bussink. Men att det förekom fel i administration och fakturarutiner visste Busslinks ledning om redan den 2 oktober i år:
– Då visade vår internutredning att vi måste förbättra våra administrativa rutiner i fråga om kontroll och uppföljning av avvikelsehantering. En avvikelserapport kan innehålla allt från ett par till flera hundra avvikelser vilket naturligtvis inte är bra, säger Anders Lundström.
Det var också då som Busslink kopplade in KPMG för att de skulle granska Busslinks material som överlämnades till PVC. Dels för kvalitetssäkring men också för att ta fram KPMG:s kommentarer om Busslinks rutiner.
– Enligt deras rapport så har de inte hittat några tecken på att avsiktliga felaktigheter har begåtts mer än i något enstaka fall, säger Anders Lundström. Vilket jag som vd tycker är väldigt skönt att konstatera att det inte handlar om systematiskt avsiktligt fusk.
Vem var ansvarig för bussturen till festen?
– Någon eller några av våra medarbetare har gjort fel, men vi har inte kunnat klarlägga vem eller vilka personer det rör sig om, säger Anders Lundström.
– Viktigt nu är att se till att vi har sådana rutiner och en sådan kultur inom företag som omedelbart sätter stopp för felaktigheter, säger Anders Lundström. Vi måste förbättra våra rutiner så att det i princip blir omöjligt att fuska. Men tänk också på att vi kört 302 830 turer under den senast 14-månadersperioden. Med så många turer kan enstaka fel inte undvikas helt, men de ska snabbt dyka upp när vi följer upp dem efteråt.
SL har beslutat upphandla Norrtäljetrafiken. Hur kommenterar du det?
– Ja, det var en tid sedan de upphandlade den senast och nu har de sagt upp avtalet med oss, säger Anders Lundström. Och anledningen inte bara det som hänt nu, SL har också fått kritik från Landstingsrevisorerna 2008 att också tillsvidareavtalen måste upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling. Norrtäljetrafiken är just ett sådant tillsvidareavtal som vi ingick med SL 1995.
Men även om SL nu beslutat att bryta med Busslink när det gäller Norrtäljetrafiken så innebär det inga omedelbara förändringar av tingens ordning, enligt Anders Lundström:
– SL har sagt upp avtalet i enlighet med villkoren i avtalet vilket innebär att det kommande nya avtalet gäller trafik som startar i juni 2011.
Kommer Busslink att lägga anbud på Norrtäljetrafiken även i den kommande upphandlingen?
– Det hoppas jag, säger Anders Lundström. Jag hoppas kunna övertyga politikerna om att vi lärt läxan och skärpt våra rutiner, sedan hoppas jag också att vi kan lägga ett anbud som är attraktivt både ur pris- och kvalitetssynpunkt på Norrtäljetrafiken.