23948sdkhjf

Allt fler kör påverkade

Mer än nio av tio anser att det är fel att kombinera alkohol och bilkörning. Ändå görs minst 15 000 bilresor per dag av alkoholpåverkade förare, det visar en undersökning som IQ låtit göra.
En undersökning som Novus Opinion har gjort på IQ:s uppdrag visar att 94 procent anser att det är fel att köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl. Ändå kör flera tusen påverkade förare varje dag på de svenska vägarna och utsätter sig själva och sina medtrafikanter för mycket stora risker. Män kombinerar alkohol med bilkörning i större utsträckning än kvinnor. Det gäller framför allt unga och medelålders män. Olycksrisken stiger kraftigt med ökad promillehalt, och den stiger brantare för yngre och oerfarna förare än för äldre. Resultat från Vägverkets djupstudier 2008 visar att 21 procent av de omkomna personbilsförarna hade alkohol i blodet, över gränsen för rattfylleri (0,2 promille).

– Det är angeläget att minska alkoholkonsumtionen för att förbättra trafiksäkerheten. Det räcker inte med att många anser att alkohol och trafik inte hör ihop, att så många trots det kör onyktra visar att vi behöver alkolås, säger Ann-Therése Enarsson , IQ:s vd.

13 januari delas Stora Trafiksäkerhetspriset ut i de tre kategorierna godstrafik, persontrafik och bussturism. Prisutdelningen äger rum på Transportforum i Linköping. LBC Bohusfrakt, som är en av finalisterna, är ett IQ-projekt. LBC Bohusfrakt jobbar aktivt med trafiksäkerhetsfrågor tillsammans med åkarna och har alkolås installerade i nästan 30 procent av centralens fordon.

Stora Trafiksäkerhetspriset har instiftats av tidningarna Resforum, Trafikforum, Transport iDag och Logistik iDag. Huvudpartner för priset är Bilprovningen. Övriga partners är IQ-initiativet, Vägverket, TransportGruppen och Goodyear.

Alkolås nyckeln till trafiksäkerhet
Sverige har i ett internationellt perspektiv mycket få alkoholpåverkade förare i trafiken. Ändå beräknas att minst 15 000 bilresor per dag görs av alkoholpåverkade förare. Under 2008 omkom 37 rattfulla förare. Det är en tydlig minskning från 2003, då 66 rattfulla personbilsförare omkom.

Transportstyrelsen och Vägverket har av regeringen fått i uppdrag att utreda frågan om obligatoriskt införande av alkolås för vissa fordons- och användarkategorier inom yrkestrafiken. Ett eventuellt införande ses som ett ytterligare steg i arbetet mot en bredare användning av alkolås. IQ-projekt med alkolås i sina fordon samlas i IQ:s kampanj ”Yrkesförare mot rattfylleri”. Här finns taxi-, buss- och åkeriföretag samt trafikskolor.

OBS! Under eftermiddagen kommer rt-forum.com att rapportera vilka som vinner Stora Trafiksäkerhetspriset 2010 - missa inte det!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079