23948sdkhjf

Nya fartgränser höjde snitthasigheten

De nya hastighetsgränserna höjde snittfarten – det visar resultatet av den undersökning av hastighetsgränserna som VTI genomfört och som presenterats på Transportforum i Linköping.
Med målet att rädda liv och minska miljöpåverkan införde Vägverket och vissa kommuner nya hastighetsgränser under 2008 och 2009. Nu presenteras de första resultaten av mätningar som gjorts för att se hur hastigheterna i verkligheten har förändrats på en del av de berörda vägarna.

De nya hastighetsgränserna har införts i två steg. Det första steget gällde nationella vägar och genomfördes 2008. Bland dessa har VTI tillsammans med Vectura, på uppdrag av Vägverket, gjort mätningar på följande vägtyper:
• Motorvägar där man höjde från 110 km/tim till 120 km/tim
• 2+1-väg där man höjde från 90 km/tim till 100 km/tim
• 2+1-väg där man sänkte från 110 km/tim till 100 km/tim
• 2-fältsväg i norrland där man sänkte från 110 km/tim till 100 km/tim
Totalt handlar det om 250 mil väg där hastigheten sänkts och 100 mil väg där hastighetsgränsen höjts.

Förväntningar om lägre medelhastighet
I de förväntningar som Vägverket satt upp räknade man med att förändringen skulle bli cirka 4 km/tim när man ändrade hastighetsgränsen med 10 km/tim. Mätningarna visar att medelhastigheten för personbilar har ökat med cirka 3,5 km/tim när hastighetsgränsen höjts med 10 km/tim. När hastighetsgränsen sänkts med 10 km/tim har medelhastigheten för personbilar minskat med 2,3 km/tim på 2+1-väg och med 2,0 km/tim på 2-fältsväg i norrland. Där ligger alltså resultatet en del under förväntningarna. Å andra sidan hade de berörda vägarna en relativt låg medelhastighet redan innan förändringen av hastighetsgränsen gjordes.
När det gäller yrkestrafiken är resultatet nedslående: Ungefär hälften av den tunga trafiken kör alldeles för fort enligt VTI:s undersökning. Maxfarten för lastbil med släp är 80 km/h – men det är bara en minoritet som håller laglig hastighet av dem.

Kollat förarnas inställning
Parallellt med mätningarna har VTI och Vectura också gjort en studie där man genom intervjuer med bilister vid vägkanten velat få fram deras inställning till de förändrade hastighetsgränserna. Resultaten där visar att förarna vet vilken hastighetsgräns det är på den aktuella vägen. De säger att de också anpassat sig i linje med förändringen men samtidigt är de tveksamma till om de nya hastighetsgränserna följs bättre. Majoriteten tror att säkerheten ökar vid en sänkning och de tycker att det är bra att Vägverket har ändrat hastigheten.

Fortsatta mätningar
VTI och Vectura kommer att fortsätta göra mätningar på vägar som fått ändrade hastighetsgränser. Dels kommer man att göra långtidsuppföljningar av hastigheten på de vägar som man nu presenterat resultat för. Dels kommer man att göra mätningar på de vägar som fick ändrade hastighetsgränser i etapp två. Då handlar det om övriga statliga vägar där man sänkt hastighetsgränsen på 1500 mil väg och höjt hastighetsgränsen på 160 mil väg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.131