23948sdkhjf

Bättre koll på spåren

Trafikverket ska komplettera järnvägsnätbeskrivningen med noggranna uppgifter om banornas skick vilket förenklar för tågoperatörerna. Men förändringen träder i kraft först 2012.
Enligt ett beslut från Transportstyrelsen ska Trafikverket komplettera järnvägsnätbeskrivningen (JNB) med kända förutsättningar om banornas skick som kan föranleda trafikrestriktioner och försämrade kapacitetsegenskaper. Detta innebär att järnvägsföretag enklare kan planera sin trafik och avgöra om det är ekonomiskt försvarbart att trafikera en sträcka där det råder en högre sannolikhet för trafikrestriktioner. Ändringarna ska börja gälla från år 2012.

Beslutet är ett resultat av en tvist mellan Svenska Tågkompaniet AB och Trafikverket. Under vintern 2009 och 2010 hade sträckan Sunne - Torsby problem med uppfrysning i banan, vilket resulterade i stora lutningar i sidled. Trafikverket införde först trafikrestriktioner i form av hastighetsnedsättningar för att sedan stänga av banan i sex veckor för återställningsarbete. Tågkompaniet fick köra buss för att ersätta sin trafik under perioden.

Transportstyrelsen anser med stöd av järnvägslagen och Järnvägsstyrelsens föreskrifter att infrastrukturförvaltaren i beskrivningen av järnvägsnätet ska beskriva banans standard. Med infrastrukturförvaltare menas den part som är ansvarig för banan, i detta fall Trafikverket.

Uppgifter om banans standard som Trafikverket har kännedom om vid publikationstillfället för järnvägsnätbeskrivningen (JNB) ska framgå. Detta innefattar uppgifter om de avsnitt av banan som har lägre standard på banunderbyggnad eller lägre underhållsprioritet än genomsnittet. Genom att i JNB:n redogöra för förutsättningarna för trafik görs järnvägsföretagen (de som kör tågen) och auktoriserade sökanden medvetna om att det kan bli aktuellt med tillfälliga trafikrestriktioner.

Syftet med att göra förutsättningarna klara från början är att göra det möjligt för järnvägsföretagen att planera sin trafik. Det är alltid förknippat med kostnader för de järnvägsföretag som drabbas av en avstängning eller tillfälliga trafikrestriktioner. Kända förutsättningar ska därför tillkännages för att ge järnvägsföretag och auktoriserade sökande en möjlighet att innan trafikering avgöra om det är ekonomiskt försvarbart att trafikera en sträcka där det råder en högre sannolikhet för trafikrestriktioner. Utan dessa kända förutsättningar får järnvägsföretag och auktoriserad sökande svårt att agera rationellt vid ansökningstillfället och vid tecknandet av trafikeringsavtalet.

Eftersom tågplanen för 2011 redan är beslutad bör ändringarna införas i den järnvägsnätsbeskrivning som ger förutsättningarna inför tågplanen för 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.503