23948sdkhjf

Trafikstart med förhinder

Centrala Buss i Piteå och Ybuss startar kommersiell busstrafik mellan Luleå och Umeå 10 januari. Men trafikhuvudmannen är måttligt entusiastisk över den nya busslinjen.
Genom samarbete mellan Centrala Buss i Piteå och Ybuss öppnas måndag 10 januari en ny kommersiell busslinje mellan Umeå och Luleå, totalt blir det 11 busshållplatser på sträckan norr om Umeå som Ybuss sedan länge trafikerat. Det här innebär att det nu är möjligt att åka med Y-Buss från Malmö i söder till Luleå i norr.

– Samtidigt känner vi av att trafikhuvudmannen är måttligt road av kommersiell trafik enligt nya kollektivtrafiklagen som träder i kraft 2012. De vill inte låta oss komma in på terminalytorna och de jobbar inte öppet med sina betalsystem, säger Leif Drugge , vd för Centrala Buss i Piteå.

Tidigare har TRAFIKFORUM (2010 nr 8) rapporterat om hur Luleå Lokaltrafik, LLT, tänker hålla sig kvar i ensamt kommunalägt majestät även sedan den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft genom att utnyttja luckor i EU-lagen. Nu pågår dessutom en forcerad upphandling av trafik i Norrbotten, upphandlingar som ska ingås innan den nya lagen träder i kraft 1 januari 2012. Det handlar om långa kontrakt som blockerar den nya lagen och i praktiken gör den tandlös under kanske åtta, tio år framåt i tiden, enligt Leif Drugge. Men vissa aktiviteter rikas direkt mot den nya kusttrafiken mellan Luleå och Umeå:

– Det handlar om att trafikhuvudmannen vill hindra oss att angöra terminaler, trafikytor och busstationer mellan Luleå och Piteå – de försöker blockera dem för oss vilket är helt ofattbart. Det är ju inte länstrafikens egendom utan kommunenernas, finansierade av skattepengar. Jag hoppas att det har löst sig tills vi kör igång trafiken på måndag, säger Leif Drugge.

Som Leif Drugge ser på saken gäller det naturligtvis att alla operatörerna ska få utnyttja befintliga bussterminaler som redan bekostats av samhället. Att pressa igenom upphandlingar med skattemedel för att blockera nya kollektivtrafiklagen är direkt olämpligt sätt att använda skattemedel.

– Om det hade varit en frisk organisation här uppe så hade den agerat på ett helt annat sätt. Den hade öppnat dörren för den nya myndigheten som ska vara igång inom ett år och sett till att alla upphandlingar genomförs enligt lagens anda. Men så sker inte här, säger Leif Drugge.
Men hur det än är med trafikhuvudmannens attityd så startar alltså den nya trafiken måndag 10 januari, det kan ingenting rubba. Den nya trafiken innebär fler möjligheter för den som reser kustvägen söderut från Luleå och redan långt före trafikstarten har den fått stor uppmärksamhet i lokala media. Tre nya bussar har köpts in för att trafikera sträckan Umeå-Luleå och om det hela faller väl ut kan trafiken komma att byggas ut längre fram.

– Bussarna kör som Y-Buss och dockar ihop med Ybuss övriga trafik från Umeå och söder ut. En helt kommersiell trafik som kompletterar befintlig trafik på sträckan och därmed gynnar branschens fördubblingsarbete. Därför är trafikhuvudmannens inställning till vår nya trafik såväl obegriplig som olycklig, för det finns bara en medicin för att öka kollektivtrafikens marknadsandelar – och det är att det finns mer trafik i flödena, eljest sker ingen förbättring, säger Leif Drugge.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.19