23948sdkhjf

Vägbygge utan köer

Ett vägbygge som inte orsakar köer  låter som en dröm -  men kan bli sann genom en ny byggteknik som sparar miljö och skattekronor enligt konsultföretaget WSP.
Konsultföretaget WSP har på uppdrag av Trafikverket gjort en förstudie rörande mobility management i samband med ombyggnationen av E18, sträckan Hjulsta-Kista. Förstudien syftar till att se hur Trafikverket, med hjälp av exempelvis informationsinsatser, kan få trafikanter att hitta nya färdsätt och vägar för att avlasta området. Görs allt rätt går det att göra stora samhällsekonomiska vinster samt besparingar på miljöområdet.

Mellan 2009 och 2014 ska Trafikverket bygga om E18, sträckan Hjulsta – Kista. Eftersom projektet är omfattande förväntas trafikstörningar att uppstå och för att motverka detta planerar Trafikverket att arbeta med så kallad mobility management. Mobility management är ett koncept för att främja hållbara transporter och påverka bilanvändningen genom att förändra resenärers attityder och beteenden. Grundläggande för mobility management är ”mjuka” åtgärder, som information och kommunikation, organisation av tjänster och koordination av olika partners verksamheter.

För att hålla trafikflödet på samma nivå som före ombyggnationen har WSP räknat ut att det behövs en trafikminskning på totalt åtta procent, sex procent för att undvika kötid för bussar och två procent för att övrig trafik ska flyta som innan. För att uppnå detta mål föreslås mobility management-åtgärder i form av individuell reserådgivning till hushåll, företagsresplaner samt en rad stödåtgärder. Målgruppen är vanebilister som erbjuds individuell reserådgivning i hemmet samt subventionerat kollektivtrafikkort. Informationen utgår från personliga förutsättningar och önskemål och ska ge svar på frågor som - är det möjligt att cykla/gå/åka kollektivt? Hur lång tid tar det? Och var kan jag infartsparkera/parkera cykeln säkert?

De 10 största Kista-företagen får stöd i att ta fram och genomföra företagsresplaner som syftar till att minska tjänsteresor och resor mellan hemmet och arbetet. De fysiska stödåtgärderna ska öka förutsättningarna för ett ändrat beteende med t.ex. lånecyklar vid Helenelund och två extra bussar i rusningstrafik. Åtgärderna planeras att pågå under fyra år, med undantag från företagsresplanerna som har en livscykel på fem år.

– Så som vi ser det kommer den samhällsekonomiska besparingen bestå av minskade restidsförluster, minskade växthusgasutsläpp samt ökad turtäthet i kollektivtrafiken. Ställer vi de vinsterna, omräknat i pengar, mot kostnaden för projektet på cirka 20 miljoner kronor får vi en samhällsekonomisk lönsamhet på 1:1,4 dvs. en samhällsnytta på cirka 1,40 kr för varje investerad krona. Det lönar sig att satsa på mobility management, säger Jesper Johansson , projektledare på WSP och ansvarig för förstudien.

Fotnot. Trafikverkets arbete som baseras på rapporten “Mobility management vid ombyggnationen av E18 Hjulsta-Kista”, kommer att presenteras vid Transportforum i Linköping den 12 januari. Du kommer att kunna läsa mer om detta projekt här eftersom redaktionen är på plats i Linköping.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095