Bussen gäller i Nyköping
De senaste siffrorna visar att Nyköpingsbornas nya resvanor att välja bussen håller i sig och till och med förstärks. På fyra månader har antalet resor ökat med en fjärdedel.
Den 22 augusti i år infördes en ny stadstrafik i Nyköping med rakare linjer och avgångar varje kvart i högtrafik. En förändring som ser ut att ha fått effekt. Det är första gången sedan 2007 som busstrafiken ökar i Nyköping. Ökningen innebär cirka 60 300 resor, vilket motsvarar mer än 300 nya arbetspendlare i busstrafiken.
Helgresorna ökar mest men resorna på vardagar står fortfarande för den största delen av trafiken. Det är de tätare turerna utan stora glapp mitt på dagen som har gett ett jämnare och större resande över dagen. På vardagarna har resandet minskat tidigt på morgonen men ökat i stort sett alla andra tider, ökningen är 26 procent. Lördag och söndag visar resandet på en ökning på morgonen, mitt på dagen och under kvällstid. Lördagar har ökat med 29 procent och söndagar med 21 procent.
Resandeökningen är 32 procent på linje 1, Harg – Bryngelstorp och 24 procent på linje 2, Arnö – Brandkärr. Det är allmänhetens resande som till största delen svarar för resandeökningen, men även resandet med skolkorten har ökat något. Alla biljettyper ökar förutom pendlarpluskort och ungdomskort . För den största ökningen står SMS-biljetten.
– Vår ambition är att kollektivtrafiken ska bli mer tillgänglig för fler och vara en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle - tryggt, enkelt och miljövänligt! Nu ser vi återigen att vi är på rätt väg – och det finns fortfarande mycket att göra. Fler och fler börjar se vinsten med att åka kollektivt. En önskan är självklart att fler väljer att göra som så många andra – att åka med kollektivtrafiken, där de stora vinnarna är miljön och en bra utveckling av kommunen, säger områdeschef Helena Ekroth .
Alla synpunkter och idéer från allmänheten används tillsammans med entreprenören Nobina och Nyköpings kommun för ständiga förbättringar och en mer effektiv resursanvändning. Det är en av anledningarna till att vi stegvis går närmare ambitionen, att vi utvecklar trafiken ur allmänhetens behov.
– Det är samtidigt för en begränsad mängd resurser vi skapar så mycket och användbar trafik vi kan. Att trafiken utnyttjas är det bästa kvitto vi kan få, säger Helena Ekroth.