Rånäs Slott vann Ametist-pris
Prisutdelningen för Årets Ametist – bästa hemsida i mötesbranschen – gav Rånäs Slott en tredjeplacering.
Rånäs Slott lanserade sin nya hemsida i juni 2010. Under hösten anmäldes den till Årets Ametist och har sedan november granskats av Ametistjuryn.
Juryns motivering till tredjeplaceringen lyder:
Lättöverskådlig och ger ett bra helhetsintryck. Fantastiska bilder som får en att vilja besöka slottet direkt. Dessutom är varje undersida väldigt genomtänkt. Översättning till olika språk långt utöver det vanliga.
– När vi tog fram hemsidan utgick vi från tre ledord: Inspirera, Förtydliga och Förenkla. Utmaningen var att göra en snabb hemsida utan återvändsgränder med en tydlig uppdelning av funktion och information berättar Bertil Dufbäck , vd för Rånäs Slott.
En inte lika synlig del av arbetet är öppna och smarta lösningar för funktionalitet och enkel hantering av hemsidan. Till exempel är Google Translate integrerat språkstöd som ger en presentation på en mängd språk som exempelvis arabiska, hindi och thai utöver de mer vanliga språken.
Ett helt öppet CMS används som administrationsverktyg.
Smith Reklambyrå står bakom Rånäs Slott hemsida www.ranasslott.se
Informus instiftade priset Årets Ametist 2007. Första priset 2011 gick till Gothia Tower och andra pris gick till Sälens Högfjällshotell.
/KL