Nya kollektivtrafiklagen kräver mod, samarbete och kreativitet
– Det krävs modiga politiker, gott samarbete och kreativitet för att nya Kollektivtrafiklagen som träder i kraft 1 januari 2012 ska medföra den utveckling av kollektivtrafiken som statsmakterna önskar, sa Alan Björk, vd för Björks-koncernen.
Startåret 1999 var det 313 000 resenärer och 2010 var det 650 000 resenärer. Ekonomiskt har utfallet varit mycket lyckat. Kostnaderna för berörda kommuner har totalt sett minskat genom att antalet särskilda färdtjänstresor reducerats kraftigt genom linjens tillkomst. Det har blivit mer kollektivtrafik för pengarna och därtill mycket nöjda resenärer.
– Trosabussen är en speciell trafiklösning som är upphandlad av Länstrafiken Södermanland men med betydande kommersiella inslag och incitament för trafikentreprenören som är Åkerbergs Trafik. Utvecklingen av linjen har varit mycket positiv. Det är livsviktigt att garantera tillförlitligheten i trafiken gentemot kunderna. Vi har aldrig ställt in en tur. Det är också viktigt att se till att alla resenärer kommer med. När det varit fler resenärer än vad som får plats i bussen har vi stöttat upp med taxibilar. I första hand vill vi nå privatbilisterna och få dem att börja resa kollektivt, sa Pär Åkerberg som driver Trosabussen och är vd för Åkerbergs Trafik.
Företaget har ett mycket nära samarbete med näringslivet och Trosa kommun om bussförbindelsen. Om busslinjen går bra är det värdefullt för alla berörda parter.
– Utmaningen är att attrahera de som inte reser kollektivt idag. Vi måste våga hitta nya lösningar. Det är viktigt att politiker och andra beslutsfattare lyssnar på entreprenörerna. Det handlar om att flytta makt från centrala makthavare till resenärerna. Tyvärr är beslutsfattandet i dagens kollektivtrafiksystem oerhört trögt. En förklaring är att det är många inblandade som gör att besluten tar lång tid att få fram. Därmed är det svårt att uppnå snabba förändringar. Tyvärr finns en rädsla i gamla systemet att göra något. För framtiden krävs det mod att pröva nya lösningar. Det fordras också en ständig anpassning till marknaden, till resenärernas önskemål och behov. Den typ av lösningar jag tror vi får se mest av framöver är upphandlad trafik men med stora kommersiella inslag och incitament för busstrafikföretaget att attrahera fler resenärer. Alltså lösningar som Trosa Bussen är exempel på, sa Tomas Wallin vd Veolia-Transport Sverige och ordförande i Bussbranschens Riksförbund.
Förbundsdirektör Anna Grönlund , Bussbranschens Riksförbund, sa att ett hot mot den nya lagens intentioner är att de kommersiella aktörerna diskrimineras när det gäller tillträde till offentligt finansierad infrastruktur som bland annat resecentrum, hållplatser, körfält och betalsystem. En av de stora möjligheterna som lagen ger är att nya linjer och nyskapande lösningar etableras, för resenärernas bästa.
Detta framkom vid ett presseminarium som Bussbranschens Riksförbund arrangerade 12 december i Stockholm.
Text & foto: Göran Forssén