Kryssningsresenärer gillar Göteborg
Göteborg är en ren stad med fina grönområden. Invånarna har goda språkkunskaper och är vänliga, särskilt taxichaufförer. Men informationen på kajen och transporter in till centrum kan bli bättre. Så tycker kryssningsresenärerna som gästade Göteborg i somras.
– Ökningen är till stor del ett resultat av ett målmedvetet samarbete mellan Göteborgs Hamn och Göteborg & Co, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamnbolag.
Nu har Göteborgs Hamn och Göteborg & Co för första gången genomfört en stor intervjuundersökning för att ta reda på vad kryssningsresenärerna tycker om Göteborg, vilka de är, vad de gör i staden samt deras synpunkter på mottagandet.
Högst betyg får grönområdena i staden, invånarnas vänlighet, göteborgarnas språkkunskaper och servicenivån i taxibilarna. Resenärerna uppskattar även stadens många caféer och restauranger, att det är rent samt utbudet av affärer. De är däremot inte lika nöjda med transporterna till och från centrum. Informationen på kajen om vad som finns att göra kan också förbättras.
– Undersökningen ger oss värdefull information om vilka områden vi kan förbättra för att resenärerna ska bli ännu mer nöjda, säger Jill Söderwall.