23948sdkhjf

Tunnelbana under öresund utreds

Malmö stad och Köpenhamns kommun startar nu en förundersökning om hur en extra metroförbindelse mellan städerna kan skapa ytterligare kapacitet över Öresund och därmed stärka integrationen och tillväxten i området.
Den Europeiska regionalfonden Interreg Öresund ger finansiellt stöd till projektet, totalt 1 miljon euro med egeninsats. Förstudien ska genomföras under två år framåt.
Frågor som förstudien ska belysa:
- Vilken effekt har en Öresundsmetro på regionens samhällsplanering?
- Är det metro eller tåg som ska gå i tunneln?
- Hur påverkas Copenhagen Airport av en Öresundsbroavlastande metro?
- Vilken byggteknik är lämplig?
- Var ska stationerna ligga? Är det fler stationer på båda sidor som ska byggas?
- Hur ska informationsinsatserna om Öresundsmetron genomföras för att förklara vad det innebär med en metro under Öresund och hur den kompletterar Öresundsbron.
Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, framhåller att det är mycket glädjande att EU ger oss ekonomiskt stöd till de förberedande undersökningar som ska göras för en metroförbindelse som binder ihop Malmös city med Köpenhamns city.
- Dagligpendlingen mellan Malmöområdet och Köpenhamn ökar snabbare än den övriga Öresundstrafiken. När de stora forskningsanläggningarna Max IV och ESS är klara och Fehmarn bält-tunneln invigs 2020 blir Öresundsbrons kapacitet allt mer ansträngd. Därför är det viktigt att förberedelserna börjar redan nu, säger Ilmar Reepalu.
Arbetet startar efter nyår med att bemanna de arbetsgrupper som ska finnas och det blir representanter från både Sverige och Danmark i grupperna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082