Nytänkande studier belönades
Studentuppsatser om smarta lösningar för kollektivtrafik prisades när Transportforum i Linköping invigdes 11 januari. Uppsatserna handlar om hur busstrafiken ska förbättras.
– Stort tack för utmärkelsen! Arbetet har varit mycket inspirerande och lärorikt för mig och det är kul att det uppskattas av fler än mig själv. Den viktigaste slutsatsen jag kommit fram till i mitt arbete är att kollektivtrafiken mellan Lund C och Lunds nya stadsdel Brunnshög bör trafikeras med högprioriterad busstrafik under devisen tänk spårväg - kör buss , säger Jakob Fahlstedt .
– Jag är jätteglad att få ta emot priset och tar det som en bekräftelse på att det jag påstår i mitt exjobb håller. Nu gäller det bara att få SL att följa mina slutsatser också. Man skulle kunna skapa stor nytta för resenärerna, och det fina är att det troligtvis inte ens kommer att kosta någonting, säger Jens West .
Bakom priset står Kollektivtrafikakademin vid Lunds Universitet, branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik och Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR). Övriga sponsorer är Nobina Sverige, Keolis Sverige och Nettbuss Sverige.
– Nobina vill gärna bidra till nytänkande och kreativitet som gör kollektivtrafiken attraktivare. Speciellt viktigt är det att uppmuntra studenter som kan bidra med nya fräscha idéer runt framtidens resande, säger Rolf Kolmodin , kommunikationschef på Nobina Sverige, som varit med och sponsrat uppsatstävlingen.
Juryns motivering
Jakob Fahlstedt visar i sin uppsats “Framtidens kollektivtrafik till Brunnshög” hur högkvalitativa kollektivtrafikstråk kan knyta samman tätorter i en expansiv region. Via tillämpning av klassisk trafikplanering, systematisk bearbetning av tillgängliga data och en övertygande argumentation för utbyggnad av prioriterad busstrafik skapas förutsättningar för en konkurrenskraftig och hållbar kollektivtrafiklösning.
Jens West har med sin uppsats “Boarding and bunching. The impact of boarding procedure on bus regularity and performance.” angripit två flaskhalsar i busstrafiken: hopklumpning av fordon och långa hållplatstider. Med hjälp av såväl fältstudier som simuleringsverktyg har han analytiskt, och på en hög vetenskaplig nivå, visat på sätt att kraftigt minska restiden samt föreslagit strategier för ökad regularitet. Detta är viktiga förutsättningar för ökad attraktivitet och ökat resande med buss i storstadstrafik.
(Källa: Svensk Kollektivtrafi/rt-forum)