23948sdkhjf

Kryssarkatastrof möjlig i östersjön

En enda persons misstag på ett kryssningsfartyg kan när som helst vålla svåra skador på Östersjöns redan sargade miljö.  Det anser Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden, WWF.
Dagens sjösäkerhet är undermålig med över 100 olyckor om året. Risken för ett större oljeutsläpp är ständigt överhängande. Det behövs en övervakning av sjöfarten för att förebygga olyckor – och ett stöd för de mer än 2 000 sjökaptener som ensamma bär huvudansvaret för fartyg och last. Samtidigt är kryssningsfartygen till stor nytta för många bussbolag som kör kryssarturisterna när de angör en hamn.

Costa Concordia var nytankad och innehåller över 2 000 ton bunkerolja. Revan i skrovet är enligt de första rapporterna över 50 meter lång – och när vädret friskat i har fartyget som ligger intill en brant börjat glida. Vid storm är risken överhängande att det sjunker ned till ett stort djup, med risk för oljeutsläpp. Allt detta på grund av att kaptenen på eget initiativ ändrade rutten för att gå närmare en ö.

– För högtrafikerade hav som Medelhavet och Östersjön är möjligheten att en ensam människa gör fel – på ett fartyg med tusentals ton bunkerolja, lastat med kemikalier eller olja – en oacceptabelt hög risk, säger Peter Westman , naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

I Östersjön är ständigt omkring 2 000 fartyg på väg och ingen utom kaptenerna själva vet vilken rutt de planerar att ta. Samtidigt pekar trenden på att sjöfarten i Östersjön kommer att fördubblas om tjugo år, att havsbaserad vindkraft har byggts ut med flera 1 000 procent, att turismen har ökat kraftigt – vilket leder till att marginalerna för att göra fel minskar.

För tåg och flyg finns avancerade system för övervakning och stöd för att minska effekterna av en enskild persons misstag, men inte för fartygstrafiken.

– För att nu och i framtiden drastiskt minska olycksriskerna i högtrafikerade områden som Östersjön, måste vi ha liknande system som dock är utformade efter sjöfartens unika förutsättningar. Om ett av Östersjöns många kryssningsfartyg vill ta en närmare titt på Fårö, finns inget som hindrar eller varnar. Måste vi vänta på ”en Costa Concordia” i Östersjön innan vi agerar, frågar sig Mattias Rust , sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden, WWF.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109