23948sdkhjf

Bötesharmonisering nära inom EU

De tunga internationella organisationerna IRU och ECR har enats om att bötesnivåerna för tung trafik måste harmoniseras inom EU. Böter utomlands ska också kunna överklagas.
Det har länge varit knepigt att köra buss och lastbil genom de olika EU-länderna – om man bryter mot trafikregler så blir påföljderna extremt olika i de olika länderna. I vissa länder är kontrollerna mycket mer frekventa och leder till att fordonen trafikstoppas tills böterna är betalda. När böterna hamnar på femsiffriga belopp kan det vara svårt att betala genast. Dessutom händer det att fordon som följder alla regler ändå stoppas och bötfälls av nitiska kontrollander.

Men nu ska det bli bättra ordning om IRU och ECR lyckas trycka igenom sitt krav på harmonisering. Deras initiativ gläder branschen i Sverige.

– Det här som IRU (International Road transport Union) och ECR (Euro Control Route) gör är jättebra, det är något som vi inom TransportGruppen är positiva till. Det kan ju innebära att bötesnivåer justeras på ett inte allt förönskvärt sätt för svensk del. För pratar vi om harmonisering så innebär det harmonisering åt alla håll och där Sverige ligger lågt får vi också acceptera höjningar, säger Lars Andersson , TransportGruppens expert på detta område.

Enligt Lars Andersson bör Sverige dock ligga ganska rätt redan från början när det gäller bötesnivåerna i ett europeiskt perspektiv, möjligen är beloppen i genomsnitt något högre här hemma.

– Bötesnivåerna ska vara avskräckande från att begå överträdelser, det är inte meningen att dom ska skrämma bort folk från yrket, men det har de gjort under en period i Sverige, säger Lars Andersson och fortsätter:

– Det verkligt viktiga här är att det ska bli möjligt att äntligen få en samlad bild över vad som händer i Europa. Att de Europeiska myndigheterna får klart för sig vilka övergrepp som pågår mot exempelvis ett svenskt åkeri, genom orimliga bötesnivåer på något som vi inte ens anser är överträdelser. Detta har tidigare inte varit möjligt.

Lars Andersson har ett fullkomligt bisarrt exempel från försommaren 2011, om hur illa det kan gå: En bil stoppades i södra Frankrike, kontrollanterna avkrävde föraren diagrambladen från innevarande vecka samt sista bladet veckan före. Eftersom bilen sedan länge var försedd med digital färdskrivare kunde föraren inte tillmötesgå tjänstemännen, helt enkelt för att det inte fanns några diagramblad över huvud taget.

– Föraren fick böter på 60 000 kronor och bilen stoppades. Böter som åkeriföretaget tvingades betala för att de franska myndigheterna skulle låta bilen rulla vidare. Det blev ett hårt slag för det enskilda transportföretaget, säger Lars Andersson.

Bakom de här möjligheten för förare och åkare att rapportera in felaktigheter och höga böter står ECR, en organisation av några av kontrollmyndigheterna ibland annat EU-länderna Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Belgien. Det är också dessa länder som vållar svenska yrkesförare mest problem. Det finns ofta flera myndigheter som utför kontroller av kör- och vilotider och detta öppnar för lågt regelkunnande och fel tillämpning av reglerna.

– I Sverige är problemet snarast att det finns för få kunniga kontrollanter på vägarna. Det är nog så att vi inte uppfyller de krav som EU ställer när det gäller hur många kontroller som ska utföras på den tunga trafiken. Där behöver vi bli bättre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109