23948sdkhjf

BR sågar trafikmyndigheter - brister i samförståndsförfarande

BR riktar kritik mot Trafikverket och Transportstyrelsen för att deras samrådsförfarande vid upprättande av trafikförsörjningsprogram enligt den nya kollektivtrafiklagen inte fungerar helt enligt lagstiftarens intentioner.
Enligt BR, Svenska Bussbranschens Riksförbund, ges inte den kommersiella trafiken möjligheter att tillgodose resenärerna behov i alla trafikförsörjningsprogrammen. Den nya kollektivtrafiklagen (2 kap. 9 §) stipulerar att de regionala trafikförsörjningsprogrammen, som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKTM, ska upprätta, ska ske efter samråd med bland annat kollektivtrafikföretag och företrädare för näringsliv och resenärer.

Att samråda betyder att överlägga, konferera eller i vardagligt tal ”slå sina kloka huvuden ihop”. Samråd kan bestå av ett eller flera tillfällen då parter kan framföra sina synpunkter och diskutera dessa. Ett samråd kan definitionsmässigt därmed inte enbart ersättas med ett skriftligt remissförfarande, enligt BR.

Syftet med att samråda är att skapa ett bättre underlag för trafikförsörjningsprogrammen för alla berörda parter. Samråd syftar till att minska osäkerheter, täppa till kunskapsluckor och avhjälpa andra svårigheter. Poängen med väl fungerande samråd är att minska risken för tidskrävande kompletteringar och överklaganden.

Erfarenheterna med arbetet med trafikförsörjningsprogrammen runt om i Sverige varit högst varierande. Flera samrådsmöten har tillkommit på initiativ av trafikföretagen, som exempelvis i Stockholm. Noteras kan att där har samrådet med operatörerna genomförts enskilt och i mindre grupper. Därigenom har entreprenörerna fått tillfälle att diskutera kommersiella affärsmöjligheter av busstrafiken. På vissa håll, som exempelvis i Västernorrland har RKTM:s samrådsförfarande med trafikföretagen fungerat fördömligt väl. Medan andra myndigheter helt avstått från samrådsförfaranden och i bästa fall endast begärt in remissvar från några utvalda trafikföretag eller bussbranschföreningar. Denna bild bekräftas av Trafikanalys rapport (2011:9 s.72)

På Transportforum 2012 i Linköping redovisade konsultföretaget Trivector hur exempelvis Uppland arbetat fram sitt trafikförsörjningsprogram. Den ansvariga myndigheten i Uppland hade endast haft samråd med andra myndigheter, men gentemot trafikföretagen enbart genomfört ett skriftligt remissförfarande. Till råga på allt saknas i programmet en beskrivning av den kommersiella trafiken. Uppland har således inte helt följt lagstiftarens intentioner och 2 kap. 9-10 §§.

BR ser med största oro på att de nybildade RKTM inte till fullo följer lagstiftarens intentioner och det som uttryckligen stipuleras i den nya kollektivtrafiklagen. Med tanke på frågans vikt är det angeläget att Trafikverket, som enligt sin instruktion (SFS 2010:185 § 2 p. 12) ska bistå de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med ”råd och stöd angående utformningen” av de regionala trafikförsörjningsprogrammen, snarast informerar RKTM om vikten av att följa gällande lagstiftning om samråd och att iaktta den kommersiella busstrafikens möjligheter att tillgodose resenärernas resebehov. Samt att även Transportstyrelsen, som är central tillsynsmyndighet för den nya kollektivtrafiklagen, noga följer efterlevnaden av samrådsförfarandet vid utarbetandet av de regionala trafikförsörjningsprogrammen, vilka är en viktig förutsättning för utveckling av den kommersiella busstrafiken , skriver Anna Grönlund , förbundsdirektör, Svenska Bussbranschens Riksförbund, i BR:s öppna brev till Trafikverket och Transportstyrelen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094