23948sdkhjf

Oklart mellan SKL och Svensk Kollektivtrafik

Uppgörelsen om rollfördelningen mellan SKL och Svensk Kollektivtrafik är i princip klar – men de olika organisationerna har delvis olika uppfattningar om detaljerna.
”Svensk Kollektivtrafik och SKL kommit överens om arbetsfördelningen mellan de båda organisationerna under nya kollektivtrafiklagen” – så sa Svensk Kollektivtrafik till rt-forum nyligen. Men SKL:s uppfattning skiljer sig delvis från den som Svensk Kollektivtrafik förde fram, enligt SKL får Svensk Kollektivtrafik nöja sig med att spela på andrafiolen i kollektivtrafiksymfronin. För det krävs större ekonomiska resurser än vad som är möjligt att åstadkomma inom ramen för Svensk Kollektivtrafiks budget, skriver SKL som skickat ut följande pressmeddelande:

Arbetsutskottet på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, träffade presidiet vid Svensk Kollektivtrafik den 19 januari. Mötet inleddes med att respektive organisation presenterade hur man ser på sin roll och sitt medlemsuppdrag med hänsyn till att medlemmarnas roller har förändrats.

SKL utgick ifrån de synpunkter som kom fram vid mötet med representanter för de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna i mitten av december 2011. Då uttrycktes vad man behöver från SKL. Önskemålen har sammanfattats på följande sätt:

*Intressebevakningen bör fokusera på att bevaka och agera i frågor som rör lagstiftning, finansiering, samhällsnytta, planering av infrastruktur, samhällsplanering och miljöfrågor inom kollektivtrafikens område såväl nationellt som internationellt.

*Inom rådgivning och service finns behov inom ett brett fält av frågor där man behöver kvalificerat stöd. Mest uttalat är behovet av stöd inom det juridiska området.

*En viktig roll för förbundet är att erbjuda nationella mötesplatser för representanter för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. De ska ge förutsättningar att följa och diskutera aktuella frågor och att byta erfarenheter.

Från Svensk Kollektivtrafik framhöll man att man kommer att fokusera på de operativa frågorna och verksamhetsutveckling för att ge medlemmarna stöd att utveckla och effektivisera kollektivtrafiken och göra den mer attraktiv.

Förbunden var överens om att det var en bra rollfördelning och att man ska utveckla samarbetsformerna utifrån de nya förutsättningarna. För att utnyttja resurserna i förbunden på bästa sätt och göra arbetet mer effektivt ska man samordna insatserna där det är lämpligt. För att skapa större tyngd i arbetet med att företräda de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och deras verkställande organ var man också överens om att eftersträva att uppträda gemensamt i frågor där det finns ett gemensamt intresse.

Svensk Kollektivtrafik informerade också om erbjudandet till myndigheterna att bli aktieägare i ett samverkansbolag för kollektivtrafikmyndigheterna och kollektivtrafikföretagen som tills vidare har arbetsnamnet Fördubblings AB. Bolaget ska driva utvecklingsfrågor där det krävs större ekonomiska resurser än vad som är möjligt att åstadkomma inom ramen för Svensk Kollektivtrafiks budget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.402