Grönt höghastighetståg möjligt
Ett nytt svenskt höghastighetståg som inte bara behöver raka spår kan bli verklighet inom några år. Det är i alla fall initiativtagarna till programmet Gröna tåget övertygade om.
– Vi ser nu att riktigt snabba svenska tåg inte är någon avlägsen vision utan en fullt realistisk möjlighet inom en snar framtid, säger Tohmmy Bustad , programansvarig för Gröna tåget på Trafikverket.
Gröna tåget har redan slagit hastighetsrekord på svenska järnvägar med 303 kilometer i timmen. Men utvecklingsprogrammet handlar egentligen inte om en ny färdig tågtyp utan ska istället ses som ett smörgåsbord av olika förslag och tekniska innovationer anpassade efter nordiska förhållanden.
Gröna tåget avslutades med ett seminarium i Stockholm på onsdagen där deltagarna redovisade hur nya tåg kan köra i 250 kilometer i timmen på befintliga men uppgraderade svenska järnvägar och i över 300 km/h på nya höghastighetsbanor. Redan med en måttlig upprustning av dagens järnvägsnät skulle man då kunna nå restider på cirka 2,5 timme mellan Stockholm och Göteborg, 3,5 timme på Stockholm – Malmö och 5 timmar mellan Stockholm och Umeå. För att det ska vara möjligt med bibehållen komfort måste tågen ha system med lutande vagnskorg.
– Det är mycket värdefullt att tågen kan köra fort på olika typer av banor. Även om vi sätter igång och bygger nya raka höghastighetsspår imorgon för att lösa kapacitetsbristen kommer merparten av det svenska järnvägsnätet fortfarande att bestå av befintliga kurviga spår, säger Tohmmy Bustad.
Trots de höga hastigheterna kan de nya tågen bli både tystare och energisnålare än dagens tåg.
– Genom att tågen är aerodynamiskt formade motorvagnståg med fler och effektivare motorer som matar tillbaka ström vid inbromsning, så kan vi sänka energiförbrukningen med 30-35 procent, säger professor Evert Andersson vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Tack vare den nordiska banprofilen kan nya tåg byggas bredare med fler bekväma sittplatser i varje vagn än gamla tåg, något som ger bättre ekonomi och skapar förutsättningar för lägre biljettpriser.
– Genom det här samarbetet mellan flera parter med olika slags kompetens har vi nått resultat mycket snabbare och med betydligt högre kvalitet och innovationshöjd än vid vanliga utvecklingsprojekt, säger Henrik Tengstrand , utvecklingschef på tågtillverkaren Bombardier som har medverkat i programmet.
Tekniken i Gröna tåget har provkörts sammanlagt 50 000 mil under alla årstider. Programmet har pågått sedan 2005 och har engagerat stora delar av järnvägssektorn; industri, infrastrukturägare, akademi, tågoperatörer och forskningsinstitut. Resultaten blir nu tillgängliga för alla järnvägsföretag och tågtillverkare.