Mälardalen kanske pendlarregion
Mer samarbete och nya investeringar behövs för att lösa den besvärliga situationen för vardagsresenären – det är beslutsfattarna i Mälardalen nu eniga om.
Ett 20-tal ledande beslutsfattare – landstingspolitiker, regionpolitiker och landshövdingar – från de sex länen, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland och Östergötland, har samlats för att dra upp riktlinjerna för ett förstärkt samarbete på området infrastruktur och transporter med gemensamma mål och prioriteringar.
– Regionbildning eller inte – vi måste skapa funktionella regioner runt Mälardalen som svarar mot människors krav och behov. Man ska kunna leva, arbeta, studera och ha fritidssysslor utan att vara osäker på om transporterna kommer att fungera, säger Christer G Wennerholm (M).
Högst på dagordningen står frågan om ett gemensamt kollektivtrafiksystem i hela regionen, med dagliga tågavgångar varje timme och förstärkning i rusningstid, smidiga byten och ett enklare biljettsystem.
– Trafikförseningarna för arbetspendlare i Sveriges storstadsregioner kostar samhället 8,5 miljarder varje år och Stockholmsregionen är hårdast drabbad. Vi i regionen är beredda att ta ett stort ansvar för den framtida trafikeringen, säger Helene Hellmark Knutsson (S), ordförande i Mälardalsrådet och oppositionslandstingråd i Stockholms läns landsting.
Men det bygger också på att Trafikverket och ytterst regeringen ser de stora kapacitetsbrister och flaskhalsar vi har och prioriterar att lösa dem. Inte minst inför Citybanans öppnande 2017 som kommer att vara viktig för hela Sverige.
Det är många aktörer som äger frågorna kring infrastrukturplanering och trafikering. Det utvecklade samarbetet kommer att omfatta sju län (även Gotland) och involvera en mängd aktörer, bl a kommuner, landsting, regioner, länsstyrelser, Trafikverket och länstrafikbolagen.
– Framgångsfaktorn är att vi samarbetar mellan länen. Vi måste planera tillsammans. Nu är det stor uppmärksamhet på tågtrafiken, men låt oss inte glömma att merparten av våra transporter går på väg. Vi behöver ha med det perspektivet också, säger Ingemar Skogö , landshövding i Västmanland.
– Det storregionala greppet är oerhört viktigt. Inför förra planeringsomgången lyckades vi enas i regionen om gemensamma prioriteringar av vägar och spår. Nu är bilden mer komplex. Tyngdpunkten har förskjutits över till tågtrafiken, snarare än själva spåren. Vi måste klara att göra ett gemensamt åtagande om trafikeringen, för att kunna prata om ny infrastruktur, säger Jonas Karlsson (S), Örebro läns landsting.
– Vår region må vara störst i Sverige men internationellt sett är den liten. Vi behöver binda samman hela Stockholm-Mälarregionen på ett bra sätt och ha en trafik som fungerar. Fungerande anslutningar till Citybanan när den öppnar 2017 är kanske den allra viktigaste pusselbiten, säger Erik Weiman (M), Landstinget Uppsala län.
– För att det här ska bli riktigt bra behöver vi ha mer resenärsfokus. Fler möjligheter att åka tåg i regionen på dagtid, för dem som till exempel behöver hämta sjuka barn på dagis. Smidigare bytespunkter och ett enklare biljettsystem, säger Åsa Kullgren (S), Landstinget Sörmland.
– Det känns naturligt för oss i Östergötland att nu gå in i det här samarbetet. Vi har funktionella och viktiga samband norrut och vi har varit med i arbetet med den regionala utvecklingsplanen för Stockholms län. Vi är vana att jobba brett i länet med olika intressenter i infrastruktur och trafikeringsfrågor, och den erfarenheten tar vi med oss in i det nya storregionala samarbetet, säger Jan Owe-Larsson (M), Regionförbundet Östsam.
Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen med syfte att stärka regionens internationella konkurrenskraft. Vi initierar, leder och strävar efter resultat genom att vara en mötesplats för politik, akademi och näringsliv.