BR: Inga bussagifter vid flyget!
Swedavia vill införa ett avgiftssystem för alla bussar som angör någon av de samhällsägda flygplatserna i Sverige. Korkat och bakvänt förslag, anser BR i sitt andra remissvar.
BR anser att ett avgiftssystem för bussar inte bör införas. Att Swedavia som ett samhällsägt bolag inför avgifter utifrån den naturliga monopolställning ett terminalägande innebär och som endast får negativa konsekvenser för alla utom Swedavia själva känns minst sagt olustigt, skriver BR i sitt andra remissvar till den statliga organisationen.
Införs ett avgiftssystem för bussar innebär det att kollektivt resande straffas. Istället borde det kollektiva resandet stimuleras och stödjas. Införs ett avgiftssystem för bussar vid Swedavias flygplatser påverkas det kollektiva resandet negativt då till exempel höjda biljettpriser på grund av ökande kostnader för bussbolagen, kan få resenärerna att välja bort den kollektiva resan. Sett från BR:s vinkel innebär busstrafiken en service till resenärerna som utnyttjar flygplatsen för sitt resande och därmed också indirekt något som är positivt och bra för flygplatsen.
Ett införande av avgifter för busstrafik kommer att styra över mer resenärer till att använda bilen som är det sämsta alternativet av alla för att ta sig till och från Arlanda miljömässigt.
Den nya Kollektivtrafiklagen
Intentionerna i den nya lagstiftningen är att öka det kollektiva resandet med alla de samhällsekonomiska fördelar det innebär och samtidigt öka den kommersiella delen av kollektivtrafiken för att öka tillgängligheten, öka utbudet och bredda möjligheterna för resenären med nya produkter. Allt med ett mycket stort fokus på resenärsnytta. Resenären nämns inte i det remissförslag som tagits fram och det finns inga antydningar till ökad service som kan komma bussbolag eller resenärer till nytta vilket är förvånade.
En av de viktigaste aspekterna för en lyckad marknadsöppning är tillgång till offentligt ägd infrastruktur. Med det föreslagna avgiftsförslaget så kommer marknadsöppningen inte bara försvåras utan det kommer att sätta hinder för att öppna marknaden.
Konkurrensneutralitet för Swedavia tycks vara att eftersom flyg och taxi betalar så måste även bussbolagen betala utan att definiera skillnader i kostnad för de olika trafikslagen enligt tidigare poängterande. För trovärdighet borde Swedavia bryta ner de tre kostnadsdelarna i mycket mer detaljerad nivå. För att säkra konkurrensneutralitet mellan trafikslag och samtidigt få fram en mer lätt fattad kostnadsstruktur så borde kostnaderna även redovisas per trafikslag på samma detaljnivå som vi föreslår för bussavgiften.
De flesta bolag som trafikerar flygplatserna har flera olika bussar som de använder vid olika tider på dygnet för att anpassa verksamheten till antal resenärer. Att ha ett avgiftssystem som kommer att kosta vissa av våra medlemmar miljontals kronor som baseras på en mix av vikt, miljöklass och resevaneundersökningar innebär inte bara dyra administrativa kostnader för Swedavia som direkt skjuts till bussbolagen utan även interna kostnaderna för administration som inte bussbolagen har idag.
Att införa en avgift som bara belastar bussbolagen och i förlängningen resenärerna där enda syftet verkar vara att fylla på intäktsraden för Swedavia utan förändrad servicegrad för resenärer eller bussbolag känns inte seriöst.
De föreslagna avgifterna känns som en direkt aktivitet för att Swedavia skall nå sina finansiella mål och den avkastning på 9 procent på eget kapital som staten som ägare lagt på Swedavia. BR är starkt kritiska till detta avkastningskrav eftersom det leder till en suboptimering av kollektivtrafiken med negativa samhällseffekter.
(Källa: Svenska Bussbranschens Riksförbund)