23948sdkhjf

Informera oss Transportstyrelsen!

Ge Transportstyrelsen i uppdrag att löpande meddela buss- och taxiföretagen om indragna körkort och taxiförarlegitimationer. Det kräver BR och Taxiförebundet i en skrivelse till Näringsdepartementet.
Dömda brottslingar kan idag fortsätta att jobba som buss- och taxiförare utan att arbetsgivaren får veta att deras förarbehörighet har blivit indraget. I en skrivelse till Näringsdepartementet kräver Svenska Bussbranschens Riksförbund och Svenska Taxiförbundet: Inför ett system där buss- och taxiföretagen får en automatisk, digital återkoppling från Transportstyrelsen när en förares körkort eller taxiförarlegitimation ogiltigförklarats eller återkallats.

Svenska buss- och taxiföretag har enligt lag skyldighet att kontrollera att föraren har giltig behörighet vid anställningen, samt att vidta åtgärder om föraren får den ogiltigförklarad eller återkallad. Samtidigt saknas ett system där Transportstyrelsen informerar arbetsgivaren om sådana förändringar.

Istället förväntas den förare som får sitt körkort eller taxiförarlegitimation ogiltigförklarat eller återkallat att självmant meddela sin arbetsgivare, vilket inte alltid sker.

– Detta är mycket anmärkningsvärt då det skapar en otrygg och osäker situation för resenärerna och innebär en stor rättsosäkerhet för arbetsgivaren, som riskerar böter eller fängelse samt att få sitt trafiktillstånd återkallat, säger Thomas Winskog , förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Yrkestrafiklagstiftningen genomgår stora förändringar, vilket skapar ett utmärkt tillfälle att komma till rätta med problemet. Till utredningen, Vägtrafikregisterutredningens betänkande (SOU 2010:76), har Svenska Bussbranschens Riksförbund och Svenska Taxiförbundet föreslagit att beställningscentraler och företag per automatik ska få meddelande om en anställd förlorat körkortet eller taxiförarlegitimationen.

Utredaren hänvisar dock, på oklara grunder, till att en sådan ordning eventuellt skulle kunna kränka förarens integritet.

– Utredaren skjuter bredvid målet, eftersom skälet för återkallandet är fullständigt ointressant för buss- och taxiföretagen. Det väsentliga är att få en automatisk, digital återkoppling om att en behörighet har ogiltigförklarats eller återkallats, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078