Punktligare skånetrafik 2011
Trots en kraftig dipp under snökaoset i början av 2011 repade sig Skånetrafiken och punktligheten blev bättre. I december var 82 procent av Øresundstågen och 88 procent av Pågatågen i tid.
Punktligheten bättre
Punktligheten blev bättre och bättre under året. 2011 var ett bra år om man undantar vintermånaderna. Tågtrafiken var punktligare (i tid eller under 3 minuter sen) än under 2010, och den blev bättre och bättre under året. Trafiken på Ystadbanan dippade i augusti när Pågatågen från Simrishamn och Ystad kopplades in i Citytunneln och på genomgående trafik ända till Helsingborg och Ängelholm. Efter mycket arbete med att hitta och genomföra lösningar för att minska risken för förseningar på den enkelspåriga banan har punktligheten blivit bättre även där.
Fler bussar i tid
Stads- och regionbussars punktlighet (högst 30 sekunder tidig eller 2 min 59 s sen) mäts med hjälp av realtidssystemet. 78 procent av alla avgångar med regionbussar i hela Skåne höll sig inom det spannet. Motsvarande siffra för stadsbussarna i de tio städerna var 84 procent. Stadstrafiken i Malmö höll ett högre snitt – 88 procent.
– Just nu har vi en trafik som är väldigt bra. Men ett antal händelser som vi inte kunde påverka: två hårda vintrar och beslutet om kontantfri kollektivtrafik, har gjort att förtroendet för Skånetrafiken är lågt. Trots det svarar nästan 8 av 10 kunder att de är nöjda med sin senaste resa. Vi har gjort och fortsätter göra en rad förbättringar som märks i trafiken: De nya Pågatågen som kör de flesta sträckorna i Skåne, bytet från DSB First till Veolia som operatör för Öresundstågen, och en förbättrad organisation för trafikinformation både på plats och på webben tillsammans med Trafikverket och trafikföretagen, säger Henrik Dagnäs , trafikdirektör.