ökad insyn i järnvägsbranchen
Ökad insyn, bättre kommunikation och mer punktliga tåg ska öka kundnöjdheten inom både person- och godstågtrafiken framöver.
1,2 miljoner tåg kördes under fjolåret på det svenska järnvägsnätet, vilket är en ordenligt ökning från tidigare år. Persontrafiken ökade med 5 procent, och godstrafiken med 6 procent vilket skärper kraven på nätet. Idag redovisas för första gången detaljerad statistik för järnvägsbranschens punktlighet, när Trafikverket och Tågoperatörerna tillsammans öppnar för ökad insyn.
– Det handlar om att öka transparensen i järnvägsbranschen, konstaterar Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm .
Tågoperatörernas nya vd Christel Wiman är nöjd med den branschstandard som tagits fram för att kunna mäta punktlighet och kvalitet:
– Statistiken fyller två viktiga funktioner, den ena för resenärerna som behöver information och den andra är den mer tekniska för operatörer och järnvägsföretag exempelvis.
Dels handlar det då om kommunikation mot resenärer för att lättare visa hur det järnvägsbranschen fungerar, dels för branschen som underlag när man tittar på vad som måste göras för att det ska fungera.
Flera förbättringsåtgärder som inte var planerade i börjat av året gjordes under 2011. Och mer ska göras. Förra året sköts 800 miljoner kronor extra till utvecklingen av järnvägsnätet, för 2012–2013 satsas ytterligare 1,8 miljarder.
– Vi har ett stort trafiknät som är starkt trafikerat, vilket gör att relativt små händelser får stora konsekvenser, säger Gunnar Malm.
– Vi satsar mer på underhåll just nu än vad vi någonsin har gjort tidigare, men det är inget quickfix, utan ett arbete som kommer att fortsätta under många, många år.
Den nya mer detaljerade statistiken ska framöver redovisas varje månad. Tanken är dels att öka förståelsen för varför det ser ut som det gör i spårtrafiken, dels att på ett tydligt sätt fungera som en kvalitetsindikator.