23948sdkhjf

En av fem åker kollektivt

Resultaten senaste Kollektivtrafikbarometern visar att fler kvinnor reser kollektivt. Kollektivtrafikens marknadsandel har ökat och 79 procent uppger att de är nöjda med senaste resan.
– Om vi ska nå vårt branschgemensamma mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel behöver kundunderlaget breddas och det finns en stor potential i den grupp som i princip alltid väljer bilen. Erfarenheter från provåkarkampanjer i branschen visar att många vanebilister helt enkelt saknar kunskap och när de väl får prova på överträffar kollektivtrafiken deras förväntningar, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik.

Kollektivtrafikbarometern analyserar en rad frågor kring kvalitet och service. När det gäller betyg för information vid förändringar av tidtabeller och störningar blir det bottenbetyg. Endast 25 procent av resenärerna tycker att information vid förseningar och störningar fungerar bra.

– Våra mätningar visar att den generella nöjdheten har sjunkit de senaste åren, vår image bland allmänhet och kunder behöver förbättras. Samtidigt ökar resandet och sedan vi började mäta marknadsandelen förra året har den ökat på riksnivå från 24 procent till 25 procent för 2011, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

Undersökningen har genomförts av Ipsos på uppdrag av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och baseras på totalt 53 605 intervjuer med både allmänhet och resenärer under 2011. Månadsvis har ett statistiskt urval av svenska folket mellan 15-75 år intervjuats per telefon och besvarat frågor kring resvanor, kvalitet och service. En av fem personresor sker med kollektivtrafik. Variationerna är dock stora mellan storstad och landsbygd.

FAKTA 1/Kollektivtrafiken 2011 jämfört med 2010

Bilen är alltjämt det huvudsakligt färdmedlet vid resor, 53,5 procent av alla resor började med att resenärer klev in i en bil. Det är aningen fler än 2010 då andelen var 53,1 procent. Samtidigt har kollektivtrafiken ökat från 19,2 procent 2010 till 20,8 procent 2011 vilket alltså innebär att en av fem resenärer bordade ett fordon i kollektivtrafik när de reste.

Kollektivtrafikens marknadsandel 2011 nådde 25,3 procent jämfört med 23,8 procent 2010 (marknadsandel exklusive cykel, gång och annat).
Bilen (bil med förare, bil med passagerare inklusive moped eller motorcykel) dominerar persontransporterna med en marknadsandel på 74,7 procent. Men 2010 var andelen större, 76,2 procent.

Främsta anledningen att resa kollektivtrafik var arbetsresa, 34,6 procent 2011 (32,0 procent 2010) följt av resa för att köpa dagligvaror, 16,4 procent 2011 (15,0 procent 2010).

FAKTA 2/Bästa och sämsta av 20 län 2011* (värde för 2010 inom parentes)

Län med högst marknadsandel, procent
1. Stockholm 48,0 (47,1)
2. Skåne 26,6 (21,5)
3. Västra Götaland 25,1 (23,7)

Riksgenomsnitt 25,3 (23,8)

Län med lägst marknadsandel, procent
20. Gotland 7,5 (6,2)
19. Västernorrland 9,2 (8,6)
18. Dalarna 9,3 (9,8)

*) Östergötland bojkottar Kollektivbarometern sedan länge, därav endast 20 län
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.392