23948sdkhjf

SP: Bussbränder allt vanligare

Bussinredningar är betydligt mer eldfängda än exempelvis inredningar i tåg och fartyg. Det uppger forskningsinstitutet SP i samband med veckans bussbränder i Sverige.
En orsak till det ökade antalet bussbränder är låga internationella brandkrav, enligt SP. Alternativa bränslen har ökat motortemperaturerna betydligt, samtidigt har krav på lägre bullernivåer gjort att dessa motorer isoleras allt mer. Ibland med mindre lämpliga material ur brandsynpunkt.

En rad allvarliga brandolyckor med dödsfall där bussar har varit inblandade har skett över hela världen under de senaste åren. Drygt 1 procent av alla bussar råkar ut för brandincidenter varje år. Det är 5-10 gånger vanligare att en buss brinner jämfört med en lastbil. Sverige har lyckligtvis inte drabbats av svåra bussbränder med personskador sedan 70-talet, även om svåra olyckor skett – senast i Arboga 2006 där nio personer omkom när en buss välte.

Bränderna börjar oftast börjar i motorrummen. Numera ställs det krav från försäkringsbolagen med släcksystem i motorrummen på nya bussar. SP testar detektions- och släckssystem för motorrumsbränder.

Hårdare krav på inredningen och användning av modernare, brandsäkrare material, i kombination med effektiv släckning av bränder i motorrummen, minskar riskerna för bussresenärerna. SP testar material som ingår i inredningen i bussar såsom säten och väggbeklädnad. Vi testar både materialet i sig samt hela säten och bussar.

Arbetet med att förbättra det internationella regelverket inom området har påbörjats på initiativ av svenska och norska vägverket. I sitt initiativ lutar de sig mot resultat från provning och forskning utfört av SP.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063