SP: Bussbränder allt vanligare
Bussinredningar är betydligt mer eldfängda än exempelvis inredningar i tåg och fartyg. Det uppger forskningsinstitutet SP i samband med veckans bussbränder i Sverige.
En rad allvarliga brandolyckor med dödsfall där bussar har varit inblandade har skett över hela världen under de senaste åren. Drygt 1 procent av alla bussar råkar ut för brandincidenter varje år. Det är 5-10 gånger vanligare att en buss brinner jämfört med en lastbil. Sverige har lyckligtvis inte drabbats av svåra bussbränder med personskador sedan 70-talet, även om svåra olyckor skett – senast i Arboga 2006 där nio personer omkom när en buss välte.
Bränderna börjar oftast börjar i motorrummen. Numera ställs det krav från försäkringsbolagen med släcksystem i motorrummen på nya bussar. SP testar detektions- och släckssystem för motorrumsbränder.
Hårdare krav på inredningen och användning av modernare, brandsäkrare material, i kombination med effektiv släckning av bränder i motorrummen, minskar riskerna för bussresenärerna. SP testar material som ingår i inredningen i bussar såsom säten och väggbeklädnad. Vi testar både materialet i sig samt hela säten och bussar.
Arbetet med att förbättra det internationella regelverket inom området har påbörjats på initiativ av svenska och norska vägverket. I sitt initiativ lutar de sig mot resultat från provning och forskning utfört av SP.