23948sdkhjf

DHR sågar kommersiell busslinje

Nya kommersiella busslinjen Nacka-Kista som körs av Veolia Transport är inte tillgänglig för rullstolsburna resenärer. Detta får DHR att rikta hård kritik mot operatören.
När Raymond Hellmark på Veolia Transport för tidningen SHT ska förklara varför den första kommersiella busslinjen i Stockholm inte är tillgänglig för personer som använder rullstol så svarar han: “Om det skulle dyka upp väldigt många som använder rullstol så får vi överväga att bygga om våra bussar. Men idag är det är inte särskilt många i rullstol som åker ute i kollektivtrafiken så där finns ingen kundgrupp för oss.”

Man undrar om Veolia någonsin har ställt sig den klassiska frågan om hönan eller ägget, vilket som kom först, frågar sig DHR, Delaktighet HAndlingskraft Rörelsefrihet, Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder och fortsätter sitt resonemang så här: ”Att Veolia inte ser så många rullstolsanvändare ute i kollektivtrafiken beror ju på att man inte inte kan nyttja den på samma sätt som gående resenärer kan. Varför stå vid busshållplatsen när man bara kan vinka till chauffören?”

Busslinjen som går mellan Nacka och Kista drivs utan subventioner från vare sig skattebetalare eller företag och är en av de första av sitt slag att godkännas enligt den nya kollektivtrafiklagen som trädde i kraft vid årsskiftet. Några krav på att trafiken ska vara tillgänglig för personer med funktionsnedsättning finns inte. Så länge operatören använder äldre bussar behöver dessa inte vara tillgängliga och användbara för alla resenärer, konstaterar DHR.

När DHR för ett drygt år sedan kritiserade regeringen för det ointresse man visat för tillgängligtsarbetet inom kollektivtrafiken svarade infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd bland annat att: Sverige ligger, tillsammans med Tyskland och England, i framkant vad gäller tillgänglighet i framförallt taxifordon och färdtjänstbussar . Det stämmer kanske när det handlar om särlösningar men utgångspunkten måste vara att alla - så som också var målet i Nationella handlingsplanen 2000-2010, ska kunna använda de allmänna kommunikationerna.

DHR:s vice ordförande Nils Duwähl är bedrövad och förbannad, men inte särskilt överraskad:
– Det var det här vi i DHR varnade för redan innan den nya kollektivtrafiklagen kom till. När man tillåter upphandling utan krav på att trafiken ska vara tillgänglig för personer med funktionsnedsättning så går operatörerna på det billigaste alternativet vilket betyder äldre bussar och fortsatt diskriminering.

DHR:s förbundsordförande Maria Johansson tillägger att regeringen, genom att inte ställa tydliga krav på operatörerna, bryter mot FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111