Allt segare för bilpendlarna
Stockholms bilpendlare får tillbringa allt längre tid i bilkö. Just nu är Brommaplan värst visar TomToms undersökning. Dags för fler att släppa ratten och borda bussen för jobbresan.
TomTom, leverantör av positionerings- och navigeringstjänster, har gjort en uppföljning av undersökningen från mars 2010 om hur restiderna till och från olika Stockholmsförorter påverkas under rusningstid. Mätningar har gjorts av Stockholmsbilisternas körmönster från och till utvalda förorter i Stockholm där för- och eftermiddagarnas rusningstrafik har jämförts med övriga tider på dygnet när trafiken flyter. Den nya statistiken för 2011 visar att restiderna har ökat för samtliga förorter, och ny värsting är Brommaplan. Den ökade restiden under rusningstrafik (totalt, snitt, både för- och eftermiddag) för de som pendlar från och till Brommaplan är idag hela 110 procent, jämfört med 2010 då ökningen under rusningstrafik var 84 procent. Förra mätningen 2010 var Nacka värstingen med en ökning på totalt 78 procent.
– Situationen för Stockholmspendlarna, som redan 2010 spendarade mycket tid på resan till och från jobbet, har blivit värre. Vi tror att några anledningar till ökningen är att vintern i början av 2011 var strängare än vintern i början av 2010 liksom att det under den senare mätningen pågått fler vägarbeten i Stockholm. Man gör klokt i att ha bra trafikinformation tillgänglig när man ger sig ut i Stockholmstrafiken, säger Teija-Marie Pierre , marknadschef på TomTom i Sverige.
Jämför man rusningstrafiken mellan klockan 8:00 och 9:00 på morgonen med tidpunkter på dygnet utan nämnvärt mycket trafik, är de tre mest trafikdrabbade förorterna Täby, Nacka och Skärholmen, vilket är samma resultat som i mars 2011. Skillnaden mellan rusningstrafik och övriga tidpunkter har ökat, och för Täby är skillnaden nu hela 130 procent jämfört med 104 procent i förra undersökningen, för Nacka 108 procent (100 procent) och Skärholmen 89 procent (87 procent).
Eftermiddagens rusningstrafik har också ökat, men här är istället Västerort värst drabbat. För ettan Brommaplan är skillnaden 134 procent jämfört med 84 procent i mars, vilket är en ökning av restid med 07:18 minuter. För Ekerö Centrum var skillnaden 109 procent (72 procent), vilket är en ökning med hela 08:27 minuter. För Sundbyberg är skillnaden 108 procent jämfört med 77 procent 2010.
Ser man till både morgon- och eftermiddagsrusningen toppas listan av Brommaplan (110 procent), följt av Vällingby (96 procent) och Täby Centrum (94 procent). Vällingby är därmed nu placerad topp tre, medan förra undersökningens förstaplacering Nacka nu är på femte plats.
De här uppgifterna kan med fördel användas av nya aktörer på den nu öppna kollektitrafikmarknaden. Den kan finnas underlag för en ny kommersiell busslinje mellan Ekerö och exempelvis Kista.