23948sdkhjf

Få nya busslinjer på fri marknad

Sedan den nya lagen om kollektivtrafik trädde ikraft vid årsskiftet har ny kommersiell linjetrafik startats i fyra län/regioner. Det visar en sammanställning från SKL.
– En del kanske hade förväntat sig att fler företag och mer linjetrafik skulle ha kommit igång. Men man får se det som att det tar tid för marknaden att identifiera vilka nya affärsmöjligheter som finns, säger Gunilla Glasare , avdelningschef på Sveriges Kommuner och Landsting.

Bland de nya linjerna som dragit igång finns en konkurrerande flygbusslinje i Göteborg, busslinje mellan Kalmar och Stockholm samt en busslinje mellan Eskilstuna och Stockholm där affärsidén är att locka pendelresenärer från järnvägen, som haft problem med att hålla tidtabellen.

Nu i februari började bussar gå mellan Nacka och Kista i Stockholm. Affärsidén bygger på att det finns en stor grupp resenärer som är beredda att betala en extra slant för högre standard och snabbare resa än vad Storstockholms Lokaltrafik kan erbjuda.

– Det finns ytterligare några företag som har anmält planer på kommersiell trafik men som ännu inte kommit igång. Mest intressant är kanske möjligheten att konkurrera med SJ om pendelresenärernas gunst till och från Stockholm, säger Gunilla Glasare.

Före årsskiftet startade också Senor Svensson Resor den 16 december en linje mellan Kalmar och Stockholm som enbart trafikeras under helgerna. Det var den allra första kommersiella linjen enligt nya kollektivtrafiklagen som starades i Sverige, enligt SKL:s sammanställning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078